Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Światowa premiera japońskiego nowego crossovera

Nowy Lexus NX zastał zaprezentowany po raz pierwszy 12 czerwca 2021 roku, zaś do europejskich salonów trafi w czwartym kwartale 2021 roku. Ten nowy japoński crossover zastąpi model, który odniósł w Europie ogromny sukces – od premiery w 2014 roku jego sprzedaż przekroczyła 170 000 aut.  Lexus NX będzie dostępny z nowymi zelektryfikowanymi jednostkami napędowymi z wiodącymi w klasie osiągami. NX 450h+ będzie pierwszą hybrydą plug-in Lexusa w gamie NX-a o mocy 306 KM, 63 km zasięgu w trybie elektrycznym oraz emisjami CO2 poniżej 40 g/km. Z kolei NX 350h z dysponować ma napędem hybrydowym czwartej generacji, z większą o 22 procent mocą i zredukowanymi o 10 procent emisjami.

mat. pras.

Lexus NX drugiej generacji otwiera nowy rozdział w historii marki, wyznaczając nowe kierunki w projektowaniu nadwozia i wnętrza oraz wprowadzając nowe napędy, w tym pierwszy elektryczny napęd hybrydowy plug-in w gamie Lexusa. Nowy NX jest bardziej dynamiczny i zapewnia przyjemniejsze, bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Otrzymał także system multimediów i łączności nowej generacji oraz zaawansowane technologie poprawiające bezpieczeństwo, komfort jazdy i wygodę użytkowania auta.

„Witalność i technologia” (Vital and Tech) to wiodąca koncepcja rozwojowa nowego NX-a. Witalność ma charakteryzować dynamikę i zwinność auta, zaś drugi człon podkreśla innowacyjność i zastosowanie najbardziej zaawansowanych technologii.

Program rozwojowy nowego NX-a oparto na cyfrowym modelowaniu i technikach komputerowych, które przyczyniły się do zagwarantowania wyższej jakości auta. Jednocześnie w projektowaniu brali udział mistrzowie rzemiosła Takumi, a ich wprawny wzrok i słuch pozwolił wypracować wyjątkową jakość sensoryczną. W projekcie wzięli udział także zawodowi kierowcy wyścigowi, zaangażowani w prace nad właściwościami jezdnymi samochodu, w szczególności nad układem kierowniczym i hamulcami. Prototyp był testowany na torze Shimoyama Lexusa. Zespół skupił się na wczesnym wprowadzeniu do prototypu technologii bezpieczeństwa i komfortu, przy jednoczesnym kontrolowaniu kosztów, aby nowy NX był przystępny dla klientów.

Nowy NX został zaprojektowany według nowej koncepcji „funkcjonalnego piękna”, która stanowi odpowiedź na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania i potrzeby klientów. „Prostota zakorzeniona w technologii” to pomysł na to, by przejrzysta, prosta stylistyka wyrażała nowoczesność, innowacyjność i technologiczne zaawansowanie. W porównaniu z pierwszą generacją NX-a, nowy model jest o 20 mm dłuższy, o 20 mm szerszy i o 5 mm wyższy, zaś rozstaw osi wzrósł o 30 mm. Dzięki większym wymiarom wnętrze zyskało na przestronności, zwiększając komfort jazdy na tylnej kanapie.


Lexus wykorzystał swoje 15-letnie doświadczenie w dziedzinie technologii hybrydowej, by wyprodukować swoją pierwszą elektryczną hybrydę plug-in (PHEV) – nowego NX-a 450h+.  Nowy model przyspieszy wprowadzenie na rynek zelektryfikowanych pojazdów w ramach strategii Lexus Electrified. To przełomowy zelektryfikowany model w gamie nowego NX-a. Układ składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego, silników elektrycznych oraz baterii litowo-jonowej o największej w klasie pojemności 18,1 kWh. Dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi zapewnia stały napęd na cztery koła. Układ hybrydowy tego modelu generuje łącznie 306 KM i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad sześciu sekund. Szacowane emisje CO2 (cykl mieszany WLTP) wynoszą poniżej 40 g/km, a spalanie poniżej 3 l/100 km będzie prawdopodobnie najlepsze w segmencie NX-a.

Rozmiar i pojemność baterii połączone z know-how Lexusa w dziedzinie wydajności zelektryfikowanych napędów pozwalają osiągnąć wiodący w klasie zasięg w trybie elektrycznym – 63 km, oraz umożliwiają jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym z prędkościami do 135 km/h.


Z kolei dzięki zastosowaniu czwartej generacji technologii hybrydowej Lexusa osiągi i wydajność hybrydowego NX-a 350h zostały wyniesione na jeszcze wyższy poziom. Nowy model ma o 22% większą moc – 242 KM, oraz o 15% lepszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – 7,7 sekundy. Jednocześnie spodziewana jest redukcja emisji CO2 o około 10%.

Co ważne, elektryczny napęd hybrydowy plug-in Lexusa utrzymuje wysoką wydajność nawet wtedy, gdy bateria jest rozładowana. W wielu konkurencyjnych autach układ przełącza się w takiej sytuacji na silnik spalinowy, a NX 450h+ domyślnie przechodzi w tryb wydajnego samoładującego układu hybrydowego. W takich warunkach spodziewana wydajność NX-a ma być o 20% lepsza niż u konkurentów.


Zastosowanie systemu plug-in nie wymagało pójścia na kompromisy pod kątem praktyczności – bagażnik ma tę samą pojemność co w modelu hybrydowym (elementy napędu nie zabrały dodatkowej przestrzeni). Dodatkowo, pod podłogą bagażnika jest 21-litrowy schowek na kable do ładowania. Mając świadomość tego, że klienci aut z segmentu NX-a wykorzystują je także podczas dłuższych podróży, nie zmieniła się też pojemność baku, która wynosi 55 litrów.
 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#branża motoryzacyjna #hybrydowe samochody #nowe techologie

Paweł Kryszczak