Specjaliści od aerodynamiki we współpracy z designerami EQS-a ustanowili nowy rekord – współczynnik oporu powietrza Cd nowego modelu ma wartość od 0,20. Jego powierzchnia czołowa wynosi 2,51 m², co skutkuje efektywnym oporem powietrza od 0,5 m².
Mniejszy opór powietrza w imię większego zasięgu i lepszego wyciszenia: EQS, nowy luksusowy sedan Mercedes-EQ, jest nowym wzorcem aerodynamiki wśród seryjnych aut – jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,20. Korzystnie wpływa to zarówno na zasięg, jak i na komfort akustyczny. Za bardzo dobrymi właściwościami aerodynamicznymi i aeroakustycznymi EQS-a kryje się wyjątkowa dbałość o detale.
Punktem wyjścia do optymalizacji przepływu powietrza były w pełni gładkie podwozie, przeważnie zasłonięta żaluzja chłodnicy, a także korzystny podstawowy kształt nadwozia. Dzięki swojej ogromnej skrupulatności specjaliści od aerodynamiki we współpracy z designerami EQS-a ustanowili nowy rekord – współczynnik oporu powietrza Cd nowego modelu ma wartość od 0,20. Jego powierzchnia czołowa wynosi 2,51 m², co skutkuje efektywnym oporem powietrza od 0,5 m².
Co istotne, stosunkowo niewielkie są rozbieżności w zakresie Cd pomiędzy poszczególnymi wariantami. W rezultacie klienci mają do wyboru szeroką gamę wersji bez konieczności uwzględniania różnic w zasięgu. Mercedes oferuje też aerodynamiczne zoptymalizowane w tunelu aerodynamicznym obręcze o średnicy 19, 20 i 21 cali.
Za bardzo dobrymi osiągami w zakresie aerodynamiki EQS-a kryje się wiele szczegółów. Tylko w wirtualnym tunelu aerodynamicznym przeprowadzono kilka tysięcy prób obliczeniowych. W procesie rozwoju aerodynamiki uwzględniono m.in. szczegóły takie jak: geometria ogumienia, system kontroli powietrza chłodzącego z innowacyjnymi poprzecznymi lamelami (pozwala na wyjątkowo efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni montażowej), uszczelnienie przedniego pasa, opływowy kształt słupka A, spojlery kół oraz tylny spojler, który dba zarówno o odpowiednik docisk tylnej osi, jak i o właściwy opór aerodynamiczny.
Od ponad trzech dekad specjaliści Mercedes-Benz z zakresu aerodynamiki osiągają czołowe wyniki w branży motoryzacyjnej. W istotny sposób przyczyniają się do tego specjalne narzędzia do symulacji oraz oddany do użytku w 2013 r. tunel aerodynamiczny Mercedes-Benz. Obecnie światowymi rekordzistami są Klasa A Limuzyna (V 177) oraz Klasa S (V 223) – z wartością Cd od 0,22.
Warto zauważyć, że w samochodzie elektrycznym, pozbawionym silnika spalinowego, redukcja hałasu pochodzącego od wiatru jest szczególnie istotna – i również w tym obszarze nowy EQS należy do najlepszych modeli w swoim segmencie. Z uwagi na brak przegrody pomiędzy wnętrzem a bagażnikiem oraz stosowane w wielu miejscach stopy aluminium konieczne było opracowanie nowych rozwiązań.
Hałasowi o niskiej częstotliwości, który można odbierać jako dźwięk obniżający komfort jazdy, zapobiega między innymi wypełnienie profili nadwozia pianką o właściwościach akustycznych. Hałas wiatru o wysokiej częstotliwości udało się ograniczyć dzięki specjalnym rozwiązaniom w projekcie uszczelek drzwi i okien. Szczególną uwagę zwrócono przy tym na uszczelnienie przejść pomiędzy bocznymi szybami. Odpowiednie wyciszenie zapewniają także uszczelki „wpuszczanych” klamek drzwi, dolnej oprawy szyb i lusterek bocznych.
Ponadto swój wkład w skuteczne wyciszenie kabiny ma słupek A ze specjalnie wyprofilowanym elementem ozdobnym na łączeniu z przednią szybą. Przy jego projektowaniu wykorzystano zarówno nowoczesne symulacje przepływu powietrza, jak i pomiary poziomu zewnętrznego hałasu za pomocą specjalnego zestawu mikrofonów w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie słupek A w EQS-ie jest zaprojektowany w taki sposób, że poprawia nie tylko aeroakustykę, ale korzystnie wpływa też na wartość współczynnika oporu powietrza Cd oraz ochronę szyb przed zabrudzeniem.