Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Prezentacja nowej Giulii GTA na torze Balocco Proving Ground

W tym tygodniu w Balocco przedstawiciele międzynarodowej prasy mogli poznać i przetestować Alfę Romeo Giulię GTA oraz jej „ekstremalną”, 2-miejscową odmianę GTAm, stanowiącą hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki, jakim była Giulia GTA z 1965 roku. Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów masa własna samochodu została zredukowana do 100 kg w porównaniu z Giulią Quadrifoglio, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3,6 sekundy. W Polsce ceny na wersje Giulia GTA i GTAm zaczynają się odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro bez podatku VAT.

mat. pras.


Nowy model  Giulia GTA reprezentuje wyjątkową umiejętność łączenia w sobie stylu i sportowego, drapieżnego charakteru, jakimi cechują się modele Alfa Romeo. Premiera Giulii GTA mogła odbyć się tylko w jednym miejscu, w atelier Autodelta w Balocco Proving Ground (w prowincji Vercelli we Włoszech), gdzie w latach 60. XX wieku powstała Giulia Sprint GTA, będąca jednym z najbardziej udanych i pożądanych samochodów w historii Alfy Romeo. W tym sugestywnym miejscu o powierzchni 6 km2, powstałym 60 lat temu i obejmującym 27 różnych odcinków toru o łącznej długości 80 km, są opracowywane i testowane wszystkie samochody Alfa Romeo. To właśnie tutaj dziennikarze  przetestowali nowy supersamochód Alfy Romeo.

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA nawet o 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy wynoszącej 540 KM w porównaniu do 510 KM z wersji Quadrifoglio oraz najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr.


Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie z Sauber Engineering. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze.  Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym. Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w zestawieniu z Giulią Quadrifoglio, która już poprzednio stanowiła punkt odniesienia w swojej klasie.


Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano  specjalną konfigurację zawieszenia. Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość w zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych. Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chłodzenia tłoków i konstrukcję korbowodów. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Sama moc to za mało, aby zapewnić niezwykłe osiągi. Dlatego Giulię GTA i GTAm poddano bardzo szerokim i skrupulatnym pracom nad zredukowaniem masy własnej, co dało imponujące wyniki: udało się ją „odchudzić” o około 100 kg (GTAm), dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów: włókno węglowe na przednim zderzaku i na nadkolach przednich i tylnych oraz w specjalnych sportowych fotelach typu monocoque, Również dach i maska  samochodu oraz wał korbowy wykonano z włókna węglowego. Użyto również aluminium, z którego wykonano silnik, zawieszenie oraz drzwi. Dodatkowo zastosowano materiały kompozytowe, a w przypadku wersji GTAm, tylne szyby wykonano z poliwęglanu w celu dodatkowego zmniejszenia masy. W wyniku połączenia tych działań i zwiększenia mocy do 540 KM, uzyskano doskonałe osiągi. Dzięki systemowi Launch Control przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy. W odróżnieniu od GTA, Giulia GTAm oferuje konfigurację 2-miejscową ale ma również homologację dopuszczającą ją do ruchu drogowego. W wersji GTA, przy tej samej mocy silnika, Giulia oferuje pięć miejsc: to prawdziwy supersamochód, który może pomieścić całą rodzinę.
 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#Alfa Romeo #branża motoryzacyjna

albicla.com@ Paweł Kryszczak