- Rozpoczynamy projekty związane z budową infrastruktury do tankowania wodoru. Mamy zaawansowane projekty i wierzymy, że to nie będą długie lata, tylko rok-dwa, kiedy w Polsce będzie można poruszać się autami zasilanymi wodorem - powiedział dzisiaj podczas Kongresu 590 Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN S.A.
Grzegorz Jóźwiak był jednym z prelegentów panelu poświęconego paliwom przyszłości. Stwierdził, że PKN Orlen jako pierwszy podmiot w regionie zadeklarował osiągniecie neutralności emisyjnej w 2050 r.
- Mamy sprecyzowane plany w związku z kierunkiem wodorowym dotyczące wytwarzania wodoru do celów transportowych. Chcemy mieć po stronie wytwarzania zdywersyfikowane źródła wodoru - chcemy produkować wodór z odnawialnych źródeł energii, żeby stabilizował on sieci energetyczne, ale też mamy projekty zakładające produkcję wodoru z innych źródeł, chociażby z odpadów komunalnych
- mówił Jóźwiak.
Dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN Orlen stwierdził, że koncern chce rozwijać sieć dystrybucji i infrastrukturę wodorową, wykorzystując do tego dofinansowanie proponowane przez Unię Europejską.
- Nie dalej niż wczoraj ogłosiliśmy przetarg na budowę dwóch stacji wodorowych - w Poznaniu oraz w Katowicach. Chcemy się w pierwszej kolejności skoncentrować na rynku autobusów miejskich, bo jest to rynek zapewniający pewny odbiór wodoru. Natomiast stacje te będą ogólnodostępne i umożliwią skorzystanie też innym uczestnikom ruchu, np. pojazdom osobowym czy transportowi ciężkiemu - zadeklarował Grzegorz Jóźwiak.
Poznań i Katowice to pierwsze miasta w Polsce, w których wybudujemy stacje tankowania wodoru. Punkty #H2 będą obsługiwać samochody osobowe oraz transport publiczny. Rozwój technologii wodorowych jest istotnym elementem strategii #ORLEN2030
— ORLEN (@PKN_ORLEN) May 4, 2021
📰https://t.co/UX7xWMil8Q pic.twitter.com/VecBeC2RWx
Dodał, że PKN Orlen prowadzi już dzisiaj projekty związane z produkcją wodoru na potrzeby transportu.
- Będzie to wodór z instalacji w Trzebini. Tam budujemy systemy doczyszczania i hub wodorowy. Kolejny projekt jest na etapie końcówki przetargu i będzie to hub wodorowy we Włocławku, gdzie wodór będzie produkowany w procesie elektrolizy. To nie są już tylko plany - przeszliśmy do realizacji. Rozpoczynamy projekty związane z budową infrastruktury do tankowania wodoru. Mamy zaawansowane projekty i wierzymy, że to nie będą długie lata, tylko rok-dwa, kiedy w Polsce będzie można poruszać się autami zasilanymi wodorem - stwierdził.