Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedłożone przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którym jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
- czytamy w komunikacie CIR.
Jak wskazano, realizacja kolejowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego "stanowi podstawowy element przedsięwzięcia, pozwalający na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią".
- czytamy. Łącznie, w ramach Programu CPK, powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.
- wyjaśnił CIR.
W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola czy Radomia i Rzeszowa. Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Suwałki, Warszawa – Terespol, Warszawa – Lublin, Katowice – Zakopane czy Stalowa Wola – Białystok.
Jak podał CIR, nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi. W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.
- czytamy.
Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych mają pozwolić na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Jak podkreślił CIR, transport drogowy stanowić będzie – oprócz kolei – "istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem". Chodzi o rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.
- napisano.
CIR podał, że nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.