BMW Group inwestuje w innowacyjny proces produkcji stali nieemitujący CO2. Ten nowy proces opracowany przez firmę Boston Metal powinien wejść do przemysłu w połowie dekady.
BMW Group poinformowało w tym miesiącu, że za pośrednictwem funduszu typu venture capital BMW i Ventures zainwestuje w innowacyjny proces produkcji stali bez emisji CO2, który został opracowany przez amerykański start‑up Boston Metal. Boston Metal chce w nadchodzących latach rozpowszechnić nowy proces produkcji stali na skalę przemysłową. Inwestycja jest częścią szeroko zakrojonych działań związanych ze zrównoważonym rozwojem BMW Group, których celem jest znacząca redukcja emisji CO2 w sieci dostawców.
— W naszej sieci dostawców systematycznie ustalamy surowce i komponenty, które powodują największą emisję CO2 w procesie produkcyjnym. Należy do nich stal, która jest jednak niezbędna do produkcji samochodów. Dlatego w zakresie stali postawiliśmy sobie za cel systematyczne obniżanie emisji CO2. W 2030 roku powinna być ona o dwa miliony ton mniejsza w porównaniu do dzisiejszej — mówi dr Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców.
Dzięki swej uniwersalności, stal jest jednym z najważniejszych materiałów w produkcji samochodów i nie straci na znaczeniu w kolejnych generacjach pojazdów. Nawet przy dynamicznym rozwoju elektromobilności stal pozostaje najważniejszym materiałem konstrukcyjnym karoserii i wielu komponentów. Tłocznie blach BMW Group w Europie przetwarzają rocznie ponad pół miliona ton stali.
W konwencjonalnej produkcji stali w piecach hutniczych powstaje dwutlenek węgla. Start-up Boston Metal w swojej nowej technologii wykorzystuje prąd elektryczny, aby w procesie elektrolizy otrzymać surówkę hutniczą przetwarzaną następnie w stal. Jeśli do procesu używana jest energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii, produkcja stali staje się bezemisyjna. W nadchodzących latach młode przedsiębiorstwo wybuduje instalacje demonstracyjne do swojego procesu, aby dalej adaptować go do stosowania na skalę przemysłową.
BMW Group już w zeszłym roku nawiązała kontakt z Boston Metal w ramach własnych działań badawczych oraz poprzez BMW Startup Garage. W ramach aktywności i Ventures przedsiębiorstwo inwestuje w start-up. Tadeu Carneiro, prezes i dyrektor generalny Boston Metal: — Nasi inwestorzy obejmują cały łańcuch dostaw stali, od spółek wydobywczych i spółek produkujących rudę żelaza aż po klientów końcowych. Zatwierdzają oni innowacyjny proces produkcji wysokiej jakości stali przez Boston Metal, po konkurencyjnych kosztach i na dużą skalę.
W celu ochrony zasobów surowców BMW Group postawiła sobie za cel dalsze zwiększenie udziału surowców z recyklingu, tzw. surowców wtórnych, do 2030 r. oraz wielokrotne wykorzystywanie surowców w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.
Wszystkie odpady stalowe powstające w tłoczniach blach, np. podczas tłoczenia drzwi, są albo ponownie wykorzystywane w bezpośrednim obiegu materiałów, albo odsyłane do producentów stali i przetwarzane na nową stal. Zastosowanie surowców wtórnych znacznie redukuje emisję CO2 w porównaniu z materiałami pierwotnymi, pozwala oszczędzać zasoby naturalne i dodatkowo redukuje wydatek energetyczny potrzebny do produkcji.