Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rząd Izraela zatwierdził porozumienie z palestyńskim Hamasem w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy oraz uwolnienia zakładników • • •

NBP wprowadza zasady spotkań członków RPP z inwestorami

Narodowy Bank Polski wprowadza nowe zasady spotkań członków Rady Polityki Pieniężnej z osobami z zewnątrz. Jak wynika z Dobrych Praktyk ogłoszonych dziś przez NBP, ma to na celu niedoprowadzenie do wycieku poufnych informacji.

Narodowy Bank Polski
Narodowy Bank Polski
flickr.com/photos/narodowybankpolski

Na stronie NBP przedstawionych zostało 11 punktów ujednolicenia kontaktów członków RPP z inwestorami i analitykami finansowymi. Zasady kładą nacisk na kontrolę tematyki rozmów. Chodzi o utrzymanie w tajemnicy informacji niejawnych, do których członkowie RPP mają dostęp.

Wraz z wejściem Dobrych Praktyk w życie, każde zaproszenie na spotkanie ma być kierowane wyłącznie ze wskazaniem Narodowego Banku Polskiego jako adresata. W korespondencji powinny znaleźć się dane uczestników, temat oraz propozycje poruszanych zagadnień. Dopiero po zapoznaniu się z tymi informacjami przewodniczący RPP podejmuje decyzję o wrażeniu zgody, lub odmowie zaproszenia na spotkanie.

W komunikacie podkreślono także m.in., że podczas takich rozmów, członkowie RPP wypowiadają się we własnym imieniu i nie informują o przebiegu posiedzeń Rady. Ponadto są oni zobligowani do powstrzymywania się od opisywania swoich osobistych poglądów, jeżeli inicjujący spotkanie mogliby zyskać na tym korzyść finansową.

Każde ze spotkań będzie opisywane w notatce przygotowanej przez Departament Generalny, który będzie również odpowiedzialny za prowadzenie rejestru rozmów członków RPP.

Poniżej pełna lista Dobrych Praktyk wprowadzonych przez NBP:

  1. Zaproszenia na spotkania lub prośby o spotkania z członkami RPP, zwane dalej „spotkaniami”, od inwestorów i analityków finansowych powinny być kierowane wyłącznie ze wskazaniem Narodowego Banku Polskiego jako adresata takiej korespondencji, w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: [email protected], co najmniej na 5 dni przed proponowaną datą spotkania.
  2. Zaproszenie lub prośba, o których mowa w ust. 1, powinny wskazywać imiennie uczestników spotkania po stronie inicjującej spotkanie, zapraszanego członka/członków RPP, temat lub tematy spotkania oraz propozycję poruszanych na nim zagadnień. W przypadku braku wskazania zapraszanego członka/członków RPP ww. zaproszenie lub prośba powinno zawierać pozostałe wymienione powyżej elementy.
  3. Tematyka spotkań i poruszane na nich zagadnienia nie mogą budzić obaw o ujawnienie informacji, z którymi członkowie RPP zapoznali się w trakcie wykonywania swoich obowiązków, w tym informacji objętych tajemnicą bankową na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, informacji objętych ochroną na podstawie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych, jak również innych informacji chronionych ustawowo.
  4. Terminy spotkań nie mogą kolidować z ustalonym harmonogramem posiedzeń RPP.
  5. Przewodniczący RPP wyraża zgodę na udział członka RPP w spotkaniu albo odmawia zgody, w szczególności gdy tematyka spotkania może budzić uzasadnioną obawę ujawnienia informacji prawnie chronionych.
  6. W spotkaniach, oprócz zaproszonego członka/członków RPP, uczestniczą także członek/członkowie RPP uzgodnieni z Przewodniczącym RPP.
  7. Członkowie RPP wypowiadają się na spotkaniach we własnym imieniu, w duchu kolegialności, nie informują o przebiegu posiedzeń RPP oraz wynikach głosowań, jak również o podjętych uchwałach przed ich ogłoszeniem w dzienniku urzędowym.
  8. Członkowie RPP powstrzymują się od opisywania swoich osobistych poglądów dotyczących polityki pieniężnej podczas spotkania z inwestorami i analitykami finansowymi, jeżeli mogliby oni osiągnąć korzyść finansową z pozyskania tych informacji, z wyjątkiem przypadków, gdy te poglądy zostały wcześniej wyrażone w ich wypowiedziach publicznych.
  9. Obsługę spotkań zapewnia Departament Generalny, który informuje członków RPP o terminie spotkania. Ze spotkania pracownik Departamentu Generalnego, wyznaczony do obsługi danego spotkania, sporządza notatkę.
  10. Departament Generalny prowadzi rejestr spotkań członków RPP z inwestorami i analitykami finansowymi, zawierający w szczególności dane podmiotu inicjującego spotkanie, dane uczestników spotkania, datę spotkania, wydruk korespondencji, o której mowa w ust. 1, stanowisko Przewodniczącego RPP,
    o którym mowa w ust. 5, oraz notatkę, o której mowa w ust. 9.
  11. Uchyla się ust. 7 Dobrych praktyk kontaktów z mediami i komunikacji członków RPP z otoczeniem zewnętrznym, stanowiących załącznik do protokołu nr 11/2021
    z dnia 6 października 2021 r.

 



Źródło: Narodowy Bank Polski, niezalezna.pl

#NBP #Bank centralny