Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

CPK jest konieczne. To kluczowa inwestycja dla Polski. "Bez tego projektu LOT nie przetrwa"

Polskie Linie Lotnicze LOT bez Centralnego Portu Komunikacyjnego nie przetrwają, LOT potrzebuje tego projektu - mówił prezes spółki Rafał Milczarski. Dodał, że firma nie ma tylu pasażerów co w roku 2019, ale poziom taki zamierza osiągnąć w przyszłym roku. - Lotnisko Chopina nie ma możliwości dalszego rozwoju - uważa z kolei prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze” Stanisław Wojtera.

mk

"LOT bez CPK nie przetrwa" - powiedział Milczarski w Senacie podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności poświęconej Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu.

Reklama

Jego zdaniem Centralny Port Komunikacyjny to projekt rozwojowy i przyszłościowy dla Polski. "LOT tego projektu i jego realizacji potrzebuje jak kania dżdżu. Jest on nam bezwzględnie potrzebny" - podkreślił szef narodowego przewoźnika. Przyznał, że LOT na warszawskim Lotnisku Chopina nie ma dalszej możliwości rozwoju. "I dlatego absolutnie kluczowe dla nas i dla Polski jest zbudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego" - wskazał.

Milczarski przekazał, że przed wdrożeniem tzw. strategii rentownego wzrostu firma przewoziła pomiędzy 3 a 4,5 mln pasażerów rocznie. Przypomniał, że w 2015 r. LOT przewiózł 4,4 mln osób, a w 2019 r. 10,8 mln.

- Myślę, że w tym roku będziemy mieli ponad 8 mln pasażerów. Cały czas nie osiągamy poziomu z 2019, ale zamierzamy go zdecydowanie osiągnąć w przyszłym roku

- wskazał.

Prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze” Stanisław Wojtera mówił, że warszawskie lotnisko otoczone jest budynkami mieszkalnymi, obowiązuje core night, czyli nocny zakaz lotów, a sloty w Warszawie są jednymi z najbardziej poszukiwanych w Europie przez linie lotnicze.

- Konieczne jest CPK. Dzięki temu, że lotnisko będzie usytuowane poza miastem i pomimo dwukrotnie większego ruchu - liczby pasażerów i operacji lotniczych, będzie ono pięć razy mniej oddziaływało na liczbę mieszkańców, a jeśli chodzi o obszar ograniczonego użytkowania, to będzie nawet 14-sto krotnie mniej

 - argumentował Wojtera.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

mk

Reklama