Polskie firmy doskonale sobie radzą na zagranicznych rynkach i w wielu przypadkach są już znanymi markami na świecie, cenionymi przez ekspertów. Warto więc rozszerzyć globalną ekspansję rodzimych przedsiębiorców. W trakcie dyskusji na Forum w Karpaczu sporo uwagi poświęcono temu zagadnieniu. Jako przykład wzorcowych działań wskazywano KGHM Polska Miedź.
Podczas 32. Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbyła się debata zorganizowana przez KGHM pod hasłem „Zagraniczna ekspansja. Jak polski biznes podbija świat?”.
Jak polski biznes pobija świat? W Strefie #KGHM ⚒️ na @Economic_Forum_ trwa specjalny panel dotyczący zagranicznej ekspansji polskich firm. pic.twitter.com/ZK2hcyC1l4
— KGHM Polska Miedź (@kghm_sa) September 6, 2023
Biorący udział w dyskusji minister ds. Unii Europejskiej Szymon Szynkowski vel Sęk podkreślił, że rząd wspiera zagraniczne inwestycje polskich firm.
„Widać, że nasze członkostwo w UE przynosi w tym zakresie korzyści. Gdy wchodziliśmy do Unii Europejskiej to eksport na wspólny rynek stanowił 25 proc. całości, a obecnie jest to 75 proc. i ogromnie wzrosła przy tym jego wartość. Bardzo pomogło tutaj zniesienie barier, chociaż nie zrobiono tego we wszystkich dziedzinach, np. na rynku usług panują spore dysproporcje”
– tłumaczył minister.
Szynkowski vel Sęk zwrócił również uwagę, że nasza obecność w UE ma sens z jednym zastrzeżeniem – unijne regulacje w zakresie przedsiębiorczości nie mogą iść za daleko.
„Widać to w np. po cenach energii, które w UE dla firm są za wysokie, dwa razy wyższe niż np. w USA” – dodał.
Jako przykład globalnej ekspansji i doskonałego radzenia sobie na zagranicznych rynkach wskazano działalność KGHM.
„Jesteśmy obecni na czterech kontynentach i wszystkie surowce, które tam wydobywamy mają strategiczne znaczenie dla gospodarki. W ten sposób budujemy bezpieczeństwo surowcowe naszego kraju – mówił Tomasz Zdzikot, prezes KGHM. - „W synergii z dyplomacją nasza ekspansja zagraniczna, to że zatrudniamy tam ludzi, otwieramy firmy i inwestujemy, buduje pozytywny wizerunek Polski”.
"Jesteśmy krajem fachowców, nie mamy czego się wstydzić. Sukces Sierra Gorda i DMC to sukces polskich menedżerów. (...) #KGHM ⚒️ jest wiarygodnym i dobrym pracodawcą. Budujemy pozytywny wizerunek Polski za granicą"
— KGHM Polska Miedź (@kghm_sa) September 6, 2023
Prezes @TomaszZdzikot w Strefie KGHM na @Economic_Forum_. pic.twitter.com/dlg0hrdzOG
Z kolei Mateusz Wodejko, wiceprezes KGHM, przypomniał, że chilijska kopalnia Sierra Gorda generuje blisko miliard dolarów EBITDA.
„Setki milionów dolarów z trafiły już do Polski i dalej będą płynąć do naszego kraju” – podkreślił Wodejko.
Podobnego zdania o konieczności dalszego zaangażowania polskich firm na międzynarodowej arenie są przedstawiciele branży finansowej.
"Inwestycje zagraniczne są obarczone ryzykiem, ale są to inwestycje o wysokiej stopie zwrotu. Przykładem jest Sierra Gorda. Dzięki działaniom z ostatnich lat - setki mln zł trafiły już do Polski i dalej będą płynąć"
— KGHM Polska Miedź (@kghm_sa) September 6, 2023
Wiceprezes #KGHM ⚒️ Mateusz Wodejko na @Economic_Forum_. pic.twitter.com/ad4gis8QyD
„Pomagamy rodzimym firmom - zwłaszcza na rynkach u dużych ryzykach. My te ryzyka pokrywamy tworząc odpowiednie mechanizmy i gwarancje wspólnie z KUKE. Partycypujemy także w zagranicznych funduszach wspierających ekspansję, np. w Funduszu Trójmorza” – powiedział Radosław Kwiecień, członek zarządu BGK.
Jerzy Kwieciński, wiceprezes Pekao SA, zauważył, że nasz kraj powinien intensywnie stawiać na budowę międzynarodowych czempionów, rozpoznawanych za granicą.
„KGHM jest tu dobrym przykładem, jest wśród największych miedziowych firm na świecie. To co zrobiła ta firma wychodząc na rynek południowo i północnoamerykański jest rzeczywiście imponujące. Mamy także prywatne firmy, które zdobywają przyczółki zagraniczne, jak np. Maspex, czy Fakro. Powinno być ich więcej i cieszę się, że rząd popiera wychodzenie polskich firm za granicę”
– podsumował Kwieciński.