Aktualni mistrzowie świata w wyścigach długodystansowych (FIA WEC) oraz trzykrotni zwycięzcy legendarnego 24h Le Mans będą bronić swoich tytułów w rywalizacji nowych prototypów opartych na hipersamochodach, które wkrótce pojawią się na drogach. Najnowszy prototyp Toyoty ma technologię, która była przez lata rozwijana w modelu TS050 HYBRID, a jego oklejenia będą oddawać nowego ducha stylu Racing Hybrid.
„GR010 HYBRID stanowi zapowiedź technologii, która trafi do samochodów drogowych. Klienci będą czerpać bezpośrednie korzyści z naszych wyścigowych doświadczeń. Nasza najnowocześniejsza technologia wkrótce trafi z toru do aut dostępnych w salonach. To fascynujący czas dla wyścigów długodystansowych, a ten samochód reprezentuje kolejną generację naszych wyścigowych hybryd” – powiedział Hisatake Murata, prezes zespołu TOYOTA GAZOO Racing.
Pracę nad GR010 HYBRID trwały przez ostatnich 18 miesięcy. Projekt opracowali inżynierowie z Kolonii, gdzie mieści się siedziba zespołu, wraz z ekspertami od napędów hybrydowych z centrum badawczo-rozwojowego Higashi-Fuji w Japonii. Samochód ma napęd na cztery koła, a na mocny układ hybrydowy składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 680 KM (500 kW), co oznacza, że zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 HYBRID są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez motor elektryczny.
Jako element inicjatywy, której celem było obniżenie kosztów, nowy GR010 HYBRID jest o 162 kg cięższy i ma o 32 procent mniej mocy niż poprzednik. Zespół spodziewa się, że okrążenie toru w Le Mans będzie pokonywane o 10 sekund wolniej. Samochód jest także większy – długość wzrosła o 250 mm, a szerokość i wysokość o 100 mm.
Po raz pierwszy w historii projektu WEC zespół TOYOTA GAZOO Racing będzie dysponował autem bez tylnego generatora mocy (MGU), a dozwolone będzie stosowanie tylko pojedynczego MGU na przedniej osi. To oznacza, że silnik GR010 Hybrid musi zostać wyposażony w rozrusznik, a na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce.
Niesamowita stylistyka wyścigowego prototypu jest inspirowana nowym hipersamochodem Toyoty – modelem GR Super Sport, którego wersja demonstracyjna została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego wyścigu w Le Mans. Żeby podkreślić kolejną erę w dziejach TOYOTA GAZOO Racing, nowe oklejenie samochodu zawiera wyraźną symbolikę GR, co ma podkreślać bliskie więzi między światem wyścigów a samochodami drogowymi.
W dziewiątym sezonie w FIA WEC zespół TOYOTA GAZOO Racing będą reprezentować ci sami kierowcy, którzy w sezonie 2019-2020 zdobyli tytuły mistrzowskie oraz wygrali wyścig w Le Mans. W aucie z numerem 7 pojadą broniący tytułu Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, zaś auto z numerem 8 poprowadzą na zmianę Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley. Nyck de Vries nadal będzie pełnił rolę kierowcy rozwojowego i rezerwowego.
Warto zauważyć, że kierowcy mają już za sobą intensywny program prac rozwojowych nad GR010 HYBRID, w tym dwie trzydniowe sesje testów, podczas których zespół adaptował się do nowych przepisów, znacznie wpływających na osiągi i filozofię projektowania auta.