Nawrocki w wywiadzie dla #GP: Silna Polska liderem Europy i kluczowym sojusznikiem USA Czytaj więcej w GP!

Wodór dla poznańskiego MPK. Orlen podpisał umowę

PKN Orlen podpisał jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego. Informację przekazał w piątek prezes koncernu Daniel Obajtek. Jak dodał - wodór produkowany przez Grupę Orlen będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r.

Janusz Jakubowski CCA-SA 2.0 via Wikipedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_NL273_Lion%60s_City,_-1133,_MPK_Poznań_(15878112280).jpg

"Podpisaliśmy jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego. Wodór produkowany przez Grupę ORLEN będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. Do końca dekady na strategiczny rozwój projektów wodorowych przeznaczymy łącznie 7,4 mld zł"

- napisał w piątek na Twitterze prezes Orlenu.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało natomiast, że PKN Orlen wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji koncernu nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo.

"Obiekt będzie dostępny publicznie; oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym"

- podano.

Zapewnione dostawy do 2038 roku

MPK Poznań niebawem kupi co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych. Przetarg w tej sprawie został rozstrzygnięty - najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach, ale jak dotąd nie podpisano umowy na dostawy pojazdów. Według planów pierwsze autobusy wodorowe mają trafić do MPK w drugiej połowie 2023 r. Wówczas też PKN Orlen ma zacząć dostarczać wodór przewoźnikowi, zgodnie z podpisaną umową do połowy 2038 r.

Cytowany w komunikacie MPK Poznań prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że koncern konsekwentnie inwestuje w nowoczesną technologię wodorową, która w długiej perspektywie zagwarantuje Polsce bezpieczeństwo i niezależność energetyczną.

"Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. W Krakowie uruchomiliśmy już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku oddamy do użytku stacje w kolejnych miastach. Umowa podpisana z MPK w Poznaniu to kolejny ważny krok, który przybliża nas do osiągnięcia celu"

- zaznaczył Obajtek.

Poznańskie MPK od 2019 r. zaczęło wykorzystywać pierwsze bateryjne autobusy elektryczne, zasilane energią w stacjach ładowania umiejscowionych na pętlach końcowych linii. Cytowany w komunikacie prezes zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni przyznał jednak, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym. Jak dodał, przy zakupie autobusów wodorowych przewoźnik skorzystał ze wsparcia finansowego z programu Zielony Transport Publiczny.

"Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań"

- ocenił Krzysztof Dostatni.

Rzeczniczka prasowa MPK Poznań Agnieszka Smogulecka poinformowała, że wartość umowy podpisanej z Orlenem opiewa na ponad 101 mln zł, a ceny dostarczanego paliwa wodorowego będą aktualizowane w trakcie realizacji kontraktu.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#PKN Orlen #paliwo wodorowe

az