Mądre korzystanie z dobra, jakim jest energia elektryczna, powinno nam towarzyszyć każdego dnia. Szczególnie teraz, gdy wojna wywołana przez Putina na Ukrainie zachwiała sytuacją geopolityczną i wywołała światowy kryzys energetyczny. Każdy z nas, zmieniając swoje nawyki, może mądrze korzystać z energii elektrycznej i ograniczyć jej zużycie, a tym samym zmniejszyć swoje rachunki
– mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Kampania została oparta na formacie kreatywnym marki PGE, w którym głównym bohaterem są zwierzęta. W nowym spocie PGE bohaterem jest Sowa – Mądra Głowa, która przypomina, jak mądrze korzystać z energii, żeby obniżyć swoje rachunki.
Wraz z rozpoczęciem kampanii uruchomiona została strona internetowa www.mądrze-korzystaj.pl, na której każdy użytkownik, korzystając ze specjalnie przygotowanego kalkulatora, może policzyć zużycie i koszty energii dla poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.
Jak obniżyć zużycie energii?
Wystarczy wpisać odpowiednią moc urządzenia, wybrać sposób użytkowania, a można zobaczyć, ile rocznie zużywa ono energii. Można dowiedzieć się również, jak obniżyć jej zużycie zmieniając parametry urządzenia i sposób jego użytkowania.
Wśród domowych sprzętów rekordzistami zużycia są kuchenka elektryczna (może pochłaniać nawet 1092 kWh rocznie) oraz płyta indukcyjna, która potrzebuje rocznie średnio 764.40 kWh. Dlatego warto mądrze z nich korzystać.
Kilka prostych sposobów na oszczędzanie
Dzięki wdrożeniu kilku naprawdę prostych rozwiązań możliwa jest znacząca redukcja zużycia prądu, a więc i osiągnięcie oszczędności sięgających od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Najważniejszym działaniem ograniczającym konsumpcję prądu jest dopilnowanie, aby go przede wszystkim nie marnować, z czym – statystycznie – mamy do czynienia niemal w każdym domu. Kolejne oszczędności kryją się za przemyślanym zarządzaniem sprzętami RTV, AGD oraz oświetleniem, które w skali gospodarstwa domowego zużywają najwięcej prądu.
Zmieniając nawyki korzystania z poszczególnych urządzeń oszczędzamy pozornie niewielkie kwoty, które po podsumowaniu mogą sięgać w skali roku nawet kilkuset złotych lub więcej. Warto pamiętać, że nawet wyłączone, ale podłączone do prądu urządzenia w trybie czuwania (stand-by), nadal pobierają prąd. Warto zaopatrzyć się w listwę antyprzepięciową, by móc wyłączyć więcej takich urządzeń naciskając jeden przycisk. Odłączając od zasilacza np. laptop, kiedy jest on w pełni naładowany, możemy zaoszczędzić ponad 27 zł rocznie.
Im większy sprzęt, tym większe zużycie
Zwykła żarówka zużywa do wytworzenia światła jedynie 5 proc. pobieranej energii, reszta jest marnowana m.in. poprzez wydzielanie ciepła. Oświetlenie LED, choć jest droższe w zakupie, zużywa znacząco mniej energii i jest o wiele bardziej trwałe od zwykłych żarówek. Wymieniając 10 lamp halogenowych o mocy 30 W na LED o mocy 4 W możemy zaoszczędzić około 228 zł rocznie.
Z kolei przy wyborze domowych sprzętów warto zwrócić uwagę na ich klasę energetyczną. Modele sprzętów AGD i RTV czasami bardzo znacząco różnią się pod względem zużycia energii. Lodówka o niskiej klasie energetycznej, np. G, może pobierać nawet kilkakrotnie więcej prądu niż ta oznaczona najwyższą klasą energetyczną A. Wybierając lodówkę klasy A zamiast D możemy zaoszczędzić około 84 zł rocznie.
Warto też dobrze dobrać zmywarkę do liczby osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. Używając zmywarki 45 cm zamiast 60 cm możemy zaoszczędzić około 18 zł rocznie. Do codziennego prasowania nie potrzebujemy też żelazka o bardzo wysokiej mocy. Wybierając takie o mniejszej mocy – np. 2000 W zamiast 3100W – możemy zaoszczędzić około 92 zł rocznie, zakładając jego użytkowanie przez 2 godziny tygodniowo. Natomiast wybierając odkurzacz o mniejszej mocy – 500 zamiast 900 W – możemy zaoszczędzić około 17 zł rocznie. Podobnie jest z zamrażarkami.
Jeśli sami chcemy pobawić się w obliczenia, ile energii zużywają rocznie urządzenia, które mamy w domu, to warto odwiedzić stronę www.madrze-korzystaj.pl – tam są zarówno porady, jak i kalkulator zużycia.
Zwróćmy też uwagę na kampanię, która jest prowadzona w telewizji, na nośnikach OOH i w mediach społecznościowych. Kampania zaplanowana jest do 30 listopada 2022 r. Za kreację kampanii oraz produkcję spotu odpowiada agencja GoldenSubmarine.
Na potrzeby kampanii został zrealizowany 15-sekundowy spot. Oto link do wspomnianego spotu, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PMkjveDjwpw