Orlen pierwszym wyborem większości Polaków
Przekonania Polaków o potrzebie funkcjonowania dużego koncernu korespondują z postrzeganiem Orlenu jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego Polski. Taką opinię wyraziło 68 proc. badanych.
„Takie oceny respondentów są efektem pozycji marki na rynku, a także powszechnego przekonania społecznego o tym, że posiadanie dużego koncernu multienergetycznego jest dobre dla Polski” - komentuje Bartłomiej Biskup, autor koncepcji badania.
Ponadto 52 proc. respondentów wysoko ocenia aktywności Orlenu zmierzające do dywersyfikacji dostaw surowców, w tym zakup złóż ropy i gazu w Norwegii. Blisko połowa badanych pozytywnie ocenia ekspansję koncernu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej poprzez zakup sieci stacji benzynowych na Węgrzech, na Słowacji i w Austrii.
Poparcie dla strategii Orlenu
Marka Orlen kojarzy się Polakom z Danielem Obajtkiem, który od sześciu lat zarządza koncernem - mówi o tym co piąty ankietowany (19 proc.). Kolejne skojarzenia to „benzyna” i „paliwo” (po 13 proc.) oraz „polska firma” (9 proc.).
Z dobrym odbiorem respondentów spotykają się również inwestycje firmy w odnawialne źródła energii, co - wg autorów badania - jest zgodne z oczekiwaniami społecznymi i trendami rynkowymi. „Orlen jest postrzegany także jako ważny sponsor i mecenas wspierający polską kulturę oraz sport. Dostrzega to 63 proc. respondentów” - zauważa Bartłomiej Biskup.
Według pracowni MANDS, ankietowani wyrazili poparcie dla strategii rozwoju Orlen, podkreślając znaczenie innowacji i zrównoważonego rozwoju w działalności firmy.
Wyniki sondażu pokazują, że:
- Polacy pozytywnie oceniają wszystkie wymienione w badaniu obszary rozwoju Orlenu: 85 proc. ankietowanych uważa, że koncern powinien kontynuować i rozbudowywać własne wydobycie gazu.
- 83 proc. respondentów popiera prace nad nowoczesnymi, ekologicznymi paliwami, co - wg pracowni MANDS - odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną i potrzebę redukcji emisji CO2.
- Rozwój odnawialnych źródeł energii jest ważny dla 82 proc. badanych, natomiast 81 proc. uczestników ankiety wyraża wolę dalszego rozwoju i ekspansji zagranicznej firmy.
- Budowa małych reaktorów atomowych znajduje poparcie wśród 70 proc. ankietowanych.