Rząd przyjął dzisiaj projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – podaje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na swoich stronach.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu.
Jak przypomina Radio Olsztyn ideę przekopu przez mierzeję – jako pierwszy na przełomie lat 80 i 90 tych przedstawił Jarosław Kaczyński, ówczesny senator ziemi elbląskiej.
Specjalna ustawa ma usprawnić proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem kanał ma być wybudowany do 2022 roku. Dzisiejszy dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania całego przedsięwzięcia.
Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Uni – czytamy na stronach ministerstwa.
CZYTAJ WIĘCEJ: Minister Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej
Nowa droga wodna ma umożliwić swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego.
Kanał przez Mierzeję będzie miał kilometr i 300 metrów długości oraz 5 metrów głębokości. Do portu będa mogły wpłynąć jednostki morskie o długości 100 i szerokości 20 metrów. Koszty inwestycji oszacowano na 880 mln zł.
Budowa ma się rozpocząć w 2019 r. i potrwać ok. czterech lat.
Źródło: www.mgm.gov.pl
#Mierzeja Wiślana
Marek Nowicki