Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje, że w latach 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) powstanie 3840 km autostrad i dróg ekspresowych. Przebudowanych zostanie też 9 tys. km linii kolejowych. – Po naszych poprzednikach zastaliśmy puste szuflady, jeśli chodzi o projekty PKP PLK na nową perspektywę unijną. Na szczęście nowy zarząd PKP PLK odrabia straty – powiedział wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Największą inwestycją kolejową jest tunel pod centrum Łodzi.
–
Budownictwo drogowe napędza polski przemysł i daje setki tysięcy miejsc pracy – powiedział wiceminister Jerzy Szmit podczas prezentacji założeń i stanu realizacji inwestycji drogowych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Łączna długość nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych w nim ujętych to 3840 km. Program zakłada m.in. powstanie 57 nowych obwodnic o łącznej długości 452 km. Dotychczas do realizacji skierowano zadania o wartości 80,8 mld zł. Wiceminister Jerzy Szmit podkreślił, że jeszcze we wrześniu do ostatniego etapu postępowania przetargowego zostaną skierowane zadania drogowe o łącznej wartości 4,1 mld zł, w tym nowe odcinki dróg w ciągu autostrady A2: Warszawa (węzeł Lubelska)–początek obwodnicy Mińska Maz., drogi ekspresowej S7: Warszawa–początek obwodnicy Grójca, oraz drogi ekspresowej S17: Warszawa (węzeł Zakręt)–Warszawa (węzeł Lubelska).
Niestety, zdaniem Andrzeja Adamczyka, sytuacja związana z inwestycjami kolejowymi jest o wiele gorsza niż w wypadku dróg. –
Zastaliśmy puste szuflady, jeśli chodzi o projekty PKP PLK na nową perspektywę unijną – powiedział Andrzej Adamczyk. –
Cieszę się, że zarząd pod przewodnictwem Ireneusza Merchela cechuje dynamika i determinacja, by nadrobić stracony czas – dodał minister.
Według Ireneusza Merchela, prezesa PKP PLK, wartość głównych inwestycji Krajowego Programu Kolejowego wyniesie do końca 2023 r. 66 mld zł. Program dotyczy m.in. przebudowy 9 tys. km linii kolejowych oraz wybudowania 350 km linii kolei, pozwalających na ruch pociągów powyżej 160 km/h.
Jednak największą inwestycją, jaką wymienił Ireneusz Merchel, był projekt budowy tunelu pod centrum Łodzi. –
To ważna inwestycja. Trwają już odbiory pierwszego etapu tego projektu. Przetarg na drugi etap planowany był na rok 2017, ale uchwałą zarządu ogłosimy go jeszcze w tym roku. Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2021 r. – powiedział Merchel.
Innymi inwestycjami zapowiedzianymi przez prezesa PKP PLK są budowa odcinków Częstochowa–Zawiercie i Lokalne Centrum Sterowania koleją Terespol, warte po mniej więcej 500 mln zł.
Źródło: Gazeta Polska Codziennie
#budownictwo
#przemysł
#budownictwo drogowe
#budowa dróg
#drogi
Klaudia Dadura