Ponad 276 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych kupiono już w tym roku w Polsce. To o 17 proc. więcej niż przed rokiem, ale wśród nabywców ponad 70 proc. stanowią przedsiębiorstwa.
Według danych portalu Samar.pl lipiec był już 16. miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży aut osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 t. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2016 r. przybyło w Polsce 31,3 tys. nowych samochodów osobowych, o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W porównaniu z czerwcem br. sprzedaż spadła jednak o prawie 19 proc.
Ogółem do końca lipca zarejestrowano w Polsce 242 tys. aut osobowych, o 16,6 proc. więcej niż przez siedem miesięcy poprzedniego roku. Furgonetek zarejestrowano w tym roku 34,2 tys., o 19,8 proc. więcej niż od stycznia do lipca 2015 r.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, uważa, że wyniki I półrocza, mimo lekkiego przyhamowania w czerwcu, są dobre i oznaczają, iż perspektywa gospodarcza zachęca firmy do inwestowania w narzędzia pracy, jakimi są samochody.
– Widząc, że także osoby prywatne decydują się na wydanie kilkudziesięciu tysięcy na nowe auto, mam nadzieję, że ten rok zakończy się łączną sprzedażą na poziomie 400 tys. aut osobowych, a 500 tys. wraz z dostawczymi. Nie widzę na horyzoncie żadnych zdarzeń, które mogłyby doprowadzić do nagłego załamania sprzedaży – stwierdził szef PZPM.
Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych w lipcu 2016 r. wyniósł 70,6 proc. To oznacza, że przedsiębiorstwa nabyły w lipcu prawie 22,1 tys. aut. Klienci instytucjonalni stanowią siłę napędową rejestracji na polskim rynku nowych samochodów, bo w lipcu kupili o 8,36 proc. więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej.
Wśród 15 pierwszych marek o największej sprzedaży tylko Nissan zanotował spadek liczby aut zarejestrowanych w 2016 r. w porównaniu do poprzedniego roku. Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 20 proc. Największym powodzeniem wśród polskich klientów wciąż cieszy się Skoda. W 2016 r. klienci kupili i zarejestrowali 30 554 aut tej marki, o 13,2 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Toyota, dzięki sprzedaży 24 359 aut wykazała wzrost o 18,2 proc. w porównaniu do siedmiu miesięcy 2015 r. Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen z wynikiem 24 073 pojazdów, o 23,7 proc. lepszym niż rok wcześniej.
Źródło: Gazeta Polska Codziennie
#motoryzacja #sprzedaż samochodów
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Adam Maciejewski