W tegorocznej, jubileuszowej, 10. edycji konkursu Raporty Społeczne rejestracja raportów rozpocznie się już 13 czerwca i potrwa do 31 lipca.
Konkurs Raporty Społeczne organizowany jest od 2007 r. Obecną, 10. już edycję przygotowują, jak przed rokiem: Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz firmy Deloitte i SGS. Celem konkursu jest szerzenie idei raportowania niefinansowego i prezentacja dobrych praktyk w tym zakresie.
Nagrody konkursowe przyznaje jury główne, które składa się z polskich ekspertów w dziedzinie CSR. Odrębne nagrody przyznają dziennikarze zajmujący się tematyką odpowiedzialności biznesu i internauci. Wręczane są także wyróżnienia. Jurorzy wyróżniają firmy, które podejmują dialog z interesariuszami i w sposób przejrzysty oraz wiarygodny prezentują swoje dokonania w publikowanych raportach.
Przyspieszenie raportów
Co roku firmy i organizacje raportujące swój wpływ na społeczeństwo i środowisko, a także inne elementy swojej aktywności pozafinansowej mogą zgłaszać własne publikacje do konkursu Raporty Społeczne. Konkurs ten to jedyne tego rodzaju zestawienie w Polsce, w którym oceniany jest sposób zaraportowania danych niefinansowych, obejmujący tzw. czynniki ESG, czyli kwestie dotyczące środowiska, społeczeństwa i ładu organizacyjnego (E – environment, S – social responsibility, G – corporate governance).
W tym roku raporty będzie można zgłaszać od 13 czerwca do 31 lipca, czyli nie w trzecim kwartale jak dotychczas, lecz drugim. Organizatorzy chcą w ten sposób zachęcić podmioty raportujące do wcześniejszego ujawniania tych danych swoim interesariuszom i łączenia ich publikacji z terminem ogłaszania sprawozdań finansowych.
– Raporty społeczne powinny służyć zarówno firmie, jak i jej interesariuszom, którzy dzięki temu lepiej będą rozumieć, jak firma wpływa na ludzi i środowisko i jak rozumie swoją odpowiedzialność. W tym roku przesunęliśmy termin zgłoszeń raportów do konkursu na lipiec, mając nadzieję, że zmobilizuje to przedsiębiorstwa do przyspieszenia procesu zbierania i publikowania danych pozafinansowych. Zależy nam na podnoszeniu znaczenia raportów dla otoczenia biznesu, pokazywania ich przydatności i aktualności. Należy też pamiętać o nowej, unijnej dyrektywie, która z dużym prawdopodobieństwem zobliguje niektóre, największe firmy do ujawniania danych niefinansowych do końca drugiego kwartału – tłumaczy Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury głównego konkursu Raporty Społeczne.
Prezentacja i nauka
W związku ze zmianą terminu zgłoszeń wcześniej odbędzie się także głosowanie internautów na najlepiej sporządzone raporty społeczne – od 16 sierpnia do 16 września br. Przesunięciu ulegnie również konferencja połączona z ogłoszeniem wyników konkursu
– w bieżącym roku odbędzie się 4 października.
– Firmy powinny traktować raporty społeczne jako możliwość uporządkowanego zaprezentowania inwestorom, jak budują swoją wartość, konsumentom, jak w całym łańcuchu dostaw tworzą produkty i usługi, otoczeniu, jak dbają o lokalne społeczności i środowisko, a decydentom, jak wpływają na gospodarkę. Konkurs Raporty Społeczne to dobra okazja, by ten pozytywny wizerunek organizacji przedstawić szerzej otoczeniu, upowszechnić, a przez to również móc zostać docenionym za wysiłek i dobrze wykonaną pracę – mówi Irena Pichola, partner w Deloitte i szefowa doradztwa tej firmy w zakresie odpowiedzialności biznesu w Europie Środkowej. – Warto wziąć udział w konkursie. Przekonały się już o tym firmy, które nie od dziś przygotowują sprawozdania pozafinansowe. Te zaś, które jeszcze tego nie czynią, za chwilę zostaną objęte obowiązkiem publikacji danych pozafinansowych. Konkurs to dla nich okazja do zaczerpnięcia inspiracji od najlepszych – dodaje.
Pobierz dodatek specjalny: Polski biznes odpowiedzialny
Forum Odpowiedzialnego Biznesu to organizacja typu „think-and-do-tank”, która od ponad 15 lat przewodzi w naszym kraju działaniom zmierzającym do pogłębienia koncepcji CSR. Wspierana przez firmy partnerskie upowszechnienia na polskim gruncie standardy odpowiedzialnego biznesu i dobre praktyki, które są przykładem ich wcielenia w życie. Inicjuje też i jest partnerem przedsięwzięć kluczowych dla odpowiedzialnego biznesu w naszym kraju. „Inspirujemy biznes, który zmienia świat i łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – mówią o sobie ludzie FOB.
Mecenasi Edukacji Społecznej:
Źródło: Gazeta Polska Codziennie
#Raporty Społeczne
#Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Krzysztof Polak