Z Henrykiem Baranowskim, prezesem PGE Polskiej Grupy Energetycznej, rozmawia Krzysztof Polak.
Co skłania PGE do rozwijania działalności gospodarczej w sposób społecznie odpowiedzialny?
Nie ma przedsiębiorstw, które byłyby samotnymi wyspami działającymi w oderwaniu od otoczenia i bez wpływu na nie. Dlatego uwzględnianie społecznej odpowiedzialności w biznesowych strategiach to dziś standard, którego nie podważamy. Dla PGE to element wartości, w które głęboko wierzymy. Tak również rozumiemy uczciwość i rzetelność w stosunku do naszych pracowników i sąsiadów. Działania na rzecz odpowiedzialnego biznesu realizujemy w całym łańcuchu wartości – od wydobycia węgla w kopalni i wytwarzania energii w elektrowni, po końcowego odbiorcę prądu. Dzięki takiemu podejściu konsekwentnie budujemy wartość dla akcjonariuszy (jesteśmy firmą giełdową, której akcje może kupić każdy). Wspieramy bezpieczeństwo energetyczne kraju. Nie jest to pojęcie powszechnie znane, ale dowodem na to, że dobrze wykonujemy swoją pracę, jest to, iż nikomu w domu nie gaśnie światło.
To, co robimy w obszarze odpowiedzialności społecznej biznesu, da się zmierzyć i jest dostrzegane na zewnątrz. Od 2011 r. PGE nieprzerwanie znajduje się w indeksie spółek odpowiedzialnych – RESPECT Index na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Znalezienie się w tym wyjątkowym gronie firm potwierdza, że działamy zgodnie z najwyższymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego – w zarządzaniu firmą, kwestiach etycznych, społecznych i środowiskowych.
Wydobycie węgla brunatnego, wytwarzanie oraz dystrybucja energii elektrycznej to obszary działania, które mogą stwarzać ryzyka środowiskowe i społeczne. W jaki sposób PGE zapobiega tym ryzykom?
Już na etapie planowania inwestycji najlepsi specjaliści opracowują projekty rekultywacji, czyli przywracania otoczenia społecznościom lokalnym po zakończeniu naszej działalności, które potem sumiennie wprowadzamy w życie. Mamy świadomość, że są one kosztowne, ale poważnie traktujemy nasze zobowiązania i zawsze ich dotrzymujemy. Dzięki pracom rekultywacyjnym wykonanym przez PGE powstały do tej pory nowe lasy i jeziora, a wybudowane koło Bełchatowa, na Górze Kamieńsk, całoroczne centrum rekreacyjno-sportowe jest jedną z największych atrakcji turystycznych regionu, który nie ma ich wiele.
Czy działalność na rzecz rekultywacji terenów poeksploatacyjnych to jedyne zaangażowanie PGE na rzecz środowiska?
Absolutnie nie, od lat Grupa PGE działa na rzecz promocji ekologii i edukacji w zakresie ochrony środowiska. Firma stale zmniejsza swój wpływ na środowisko naturalne poprzez gruntowne modernizacje elektrowni konwencjonalnych wykorzystujących węgiel brunatny, kamienny oraz gaz.
PGE realizuje także wiele projektów na rzecz ochrony środowiska. Jednym z takich programów jest akcja „Lasy pełne energii”, realizowana we współpracy z Regionalnymi Dyrekcjami Lasów Państwowych. Projekt ten ma na celu budowę postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży. Tylko w tegorocznej edycji posadziliśmy ponad 80 tys. nowych drzew.
Wytwarzanie energii w PGE opiera się w dużej mierze na węglu brunatnym. A jak wygląda produkcja energii z odnawialnych źródeł?
Grupa PGE rozwija także odnawialne źródła energii i dąży do stopniowej dywersyfikacji źródeł wytwarzania energii. Inwestując w OZE, zawsze kierujemy się rozsądkiem, rozwagą i poszanowaniem lokalnych społeczności. W skład Grupy wchodzą 33 elektrownie wodne zlokalizowane m.in. na rzekach: Odrze, Sanie, Bobrze, Sole, Nysie Łużyckiej oraz Kwisie. PGE jest również liderem na rynku energii wiatrowej
– posiada obecnie czternaście elektrowni wiatrowych o łącznej mocy 529 MW. W 2015 r. została wybudowana także pierwsza elektrownia fotowoltaiczna PGE – jest usytuowana na górze Żar, w Międzybrodziu Żywieckim.
A jakie są relacje PGE z lokalnymi społecznościami?
Działamy w różnych lokalizacjach niemal całej Polski. Nasze inwestycje, kopalnie i elektrownie są nie tylko miejscem pracy dla mieszkańców, ale także obszarem współpracy i budowania relacji z lokalnymi społecznościami. Grupa PGE nie skupia się wyłącznie na realizacji swoich celów biznesowych – zapewnia też rozwój okolicy, w której prowadzi działalność – inwestuje w infrastrukturę oraz wspiera lokalne wydarzenia.
Dużą rolę w relacjach ze społecznościami odgrywają działania Fundacji PGE, w ramach której przyznawane są darowizny i realizowane liczne projekty, również lokalne, m.in. budowa boisk, zakładanie i wyposażenie placów zabaw, poprawa bezpieczeństwa w miastach itp.
W 2015 r. Grupa Kapitałowa PGE zajęła trzecie miejsce w zestawieniu ogólnym oraz pierwsze wśród firm z branży energetycznej w konkursie „Liderzy Filantropii”. Wyróżnienie zostało nam przyznane za przekazanie na cele charytatywne ponad 6 mln zł. Kwoty przekazane na cele społeczne są w działaniach CSR przeznaczone na inwestycje w rozwój lokalnych społeczności. Grupa PGE na terenach, na których prowadzi swoją działalność, realizuje także program wolontariatu pracowniczego PGE „Pomagamy”.
Istotną częścią zaangażowania w odpowiedzialny biznes jest wspieranie edukacji. Czy PGE realizuję również działania w tym obszarze?
Edukacja energetyczna jest ważnym aspektem społecznej działalności Grupy PGE. Poprzez programy w tym zakresie chcemy dotrzeć do jak największej grupy użytkowników energii elektrycznej i kształtować dobre nawyki nie tylko wśród dzieci, młodzieży szkolnej, ale i wśród dorosłych. Na kanale internetowym YouTube dostępne są nasze filmy edukacyjne dla dzieci oraz cykl animacji, które podpowiadają, w jaki sposób można ograniczyć zużycie energii elektrycznej w domu.
Sprzedaż energii stwarza okazję bezpośredniego kontaktu z klientami. Jak PGE buduje relacje z klientami?
Odpowiedzialna sprzedaż produktu jest ważnym aspektem odpowiedzialności Grupy PGE. Pracownicy biur obsługi klienta dostarczają niezbędnej wiedzy i informacji wszystkim zainteresowanym. W wybranych oddziałach pracują Ambasadorzy Jakości, których zadaniem jest maksymalne skrócenie czasu oczekiwania klienta na obsługę, ale także udzielenie podstawowych informacji i pomoc w wypełnianiu dokumentów.
Grupa PGE, wspólnie z innymi podmiotami z branży energetycznej, włącza się także w edukację o uczciwej sprzedaży – wspiera kampanię „Sprawdź, kto sprzedaje Ci energię!” realizowaną przez Towarzystwo Obrotu Energią pod patronatem Urzędu Regulacji Energetyki. Głównym celem kampanii jest propagowanie wiedzy o rynku energetycznym poprzez podnoszenie świadomości o działaniach firm, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Grupa PGE jest także pierwszą polską firmą energetyczną, która umożliwia komfortową obsługę klientom niedosłyszącym i głuchoniemym. Jest to możliwe dzięki zapewnieniu specjalistycznego kursu języka migowego pracownikom 14 najczęściej odwiedzanych biur obsługi klienta.
W perspektywie unijnego budżetu i unijnych funduszy 2014–2020 bardzo mocno podkreśla się wagę działalności innowacyjnej. Czym w zakresie działalności innowacyjnej może się pochwalić PGE?
W obecnych realiach biznesowych inwestycje w innowacje są niezbędnym warunkiem utrzymania się na rynku. Innowacyjność jest centralnym elementem biznesowej strategii Grupy PGE, która zakłada realizację konkretnych działań w czterech obszarach: wytwarzania, dystrybucji energii, poprawy efektywności oraz identyfikacji i realizacji nowych inicjatyw rozwojowych. Aby je zrealizować, w proces twórczego podejścia do wyzwań, jakie stoją przed PGE, Grupa angażuje nie tylko pracowników oraz renomowane instytucje naukowe, ale także inne przedsiębiorstwa, z którymi współpracuje. Zdefiniowane zostały także strategiczne obszary badań i rozwoju oraz nowego biznesu, w których PGE zamierza realizować projekty badawczo-rozwojowe oraz innowacyjne, dotyczące np.: dostarczania nowych produktów lub usług.
Pobierz dodatek specjalny: Polski biznes odpowiedzialny
PGE Polska Grupa Energetyczna – lider na rynku energii. Blisko połowę prądu pobieranego z gniazdek polskich domów i przedsiębiorstw wyprodukowały elektrownie PGE. Sieć linii, którymi PGE dystrybuuje energię, pokrywa swoim zasięgiem niemal 40 proc. obszaru Polski, a jej długość to ponad 280 tys. km – wystarczyłaby do 7-krotnego oplecenia Ziemi na wysokości równika. Grupa PGE obsługuje ponad 5 mln klientów w całej Polsce – gospodarstwa domowe, instytucje, małe i średnie firmy, a także duże przedsiębiorstwa przemysłowe.
Mecenasi Edukacji Społecznej:
Źródło: Gazeta Polska Codziennie
#PGE
Krzysztof Polak