W dniu 31 marca b.r. minęła 72. rocznica powstania marki Abarth, która ściśle powiązana jest ze sportami motoryzacyjnymi. Dorobek tej włoskiej marki na której znajduje się kultowy skorpion to ponad 10 000 zwycięstw, 10 rekordów świata, 4 mistrzostwa świata w rajdach samochodowych.
31 marca 1949 roku Carlo Abarth, inżynier o włosko-austriacki korzeniach, założył firmę Abarth & C., tworząc markę, która stała się prawdziwą legendą stylu i osiągów, dzięki bijącym rekordy samochodom, rewolucyjnym zestawom tuningowym i pamiętnym wyścigom.
Historia Abartha i jej logo splatają się z jego zwycięstwami sportowymi, które rozpoczęły się bardzo wcześnie. Pierwszym z nich było zwycięstwo w swojej kategorii w słynnym wyścigu górskim „Palermo-Monte Pellegrino" w 1950 roku, gdzie za kierownicą Abartha 204A zasiadł słynny kierowca Tazio Nuvolari, „Latający Mantuańczyk". W 1954 roku Carlo Abarth postanowił wzbogacić logo o dwukolorową tarczę, symbol zwycięstwa w „sportowej walce", która stała się tłem dla Skorpiona.
W 1962 roku Abarth 1000 Bialbero zdobył pierwszy z sześciu kolejnych tytułów mistrza świata producentów. Aby uczcić ten ważny tytuł, do logo dodano trzy nowe elementy: czarno-białą flagę w szachownicę, napis czerwonymi drukowanymi literami na żółtym tle „Campione del mondo" („Mistrz Świata") oraz stylizowany wieniec laurowy.
W 1969 roku pojawiła się odświeżona wersja logo. Największe zmiany dotyczyły skorpiona, symbolu firmy z Turynu, który stał się bardziej wystylizowany, całkowicie czarny i po raz pierwszy z oboma szczypcami skierowanymi ku górze. Zmienił się również napis: teraz biały na niebieskim tle i tylko ze słowem "Abarth".
W 1971 roku marka Abarth została przejęta przez Fiata, a włoska flaga pojawiła się na logo w tle za słowem "Abarth", by podkreślić jego włoski charakter.
Dzisiejsze logo zostało całkowicie przeprojektowane w 2007 roku i przedstawia wszystkie charakterystyczne elementy Skorpiona, ale w zdecydowanie bardziej współczesnej i nowoczesnej odsłonie z jego czarnym kształtem ułożonym po skosie tarczy.
W 2019 roku, z okazji 70. rocznicy powstania Abartha, wprowadzono jubileuszową wersję tarczy herbowej z flagą w szachownicę. Logo to z dumą prezentowały wyłącznie samochody wyprodukowane w roku 70. urodzin.
W tym samym roku powstała również uroczysta wersja kolorystyczna logo, opracowana specjalnie dla limitowanej edycji 695 70th Anniversary, wyprodukowanej zaledwie w liczbie 1949 egzemplarzy nawiązującej do roku założenia marki.
Wszystkie samochody Abartha są ozdobione dodatkowym logo na bokach samochodu, w tylnej części, odzwierciedlającym ważny emblemat, który zdobi samochody wyścigowe Abartha dumnie od lat 60. XX wieku. Logo nawiązuje do charakterystycznej żółto-czerwonej tarczy Abartha otaczającej skorpiona i dodaje do niego błyskawicę w kolorach włoskiej flagi.
Zaangażowanie w sporty motorowe trwa do dziś, zarówno na torach wyścigowych, jak i na trasach rajdowych. Na torach Abarth jest dostawcą silników na mistrzostwa Włoch i Niemiec Formuły 4 - idealny „poligon” dla przyszłych mistrzów świata Formuły 1. Natomiast Abarth 124 Rally demonstruje swój ogromny potencjał w rajdach: samochód zdominował swoją kategorię w FIA-ERC, Rajdowych Mistrzostwach Europy, w ostatnich trzech sezonach.
Bez wątpienia wyścigi, wyzwania sportowe, rywalizacja i ciągłe poszukiwanie osiągów to właśnie wartości, których poszukują Klienci Abartha, i znajdują je w modelach seryjnych. Świadczy o tym komercyjny sukces marki ze skorpionem w logo: w 2020 roku Abarth zwiększył swój udział w rynku o 50% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Sukces trwający pomimo upływu lat: z okazji swoich 72. urodzin Abarth przygotował właśnie nową gamę na rok modelowy 2021 obejmującą wersje 595, Turismo, Competizione i Esseesse. Cztery różne propozycje, wszystkie łączą w sobie typowy, sportowy charakter marki. W ofercie są teraz nowe kolory i nowe detale, jak ekskluzywne skórzane fotele. Na przykład nowy matowy lakier w niebieskim kolorze Rally Blue obecnego 595 Competizione jest hołdem dla długiej historii Abartha i wielu rajdowych sukcesów marki: nawiązuje do słynnego Fiata 131 Abarth Rallye z lat 70. XX wieku, a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są bezpośrednio inspirowane felgami Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.