Koszt budowy jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości będzie niższy od budowy jednego kilometra autostrady.
Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", informację o kosztach budowy szybkiej kolei podał w środę Jan Raczyński, dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe. Według niego, budowa jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości bedzie kosztować od 5 do 6 mln euro.
Hiszpańska firma IDOM zakończyła właśnie prace nad studium wykonalności inwestycji. – Ostatecznie linia Y będzie miała ok. 470 km długości. Koszt budowy całej linii wyniesie według wstępnych szacunków ok. 3 do 3,5 mld euro – powiedział Raczyński. Cały projekt wraz z taborem ma kosztować co najmniej 20 mld zł.
Według studium na budowę jednego kilometra trasy superszybkiego pociągu potrzeba 20 – 24 mln zł. Inwestycja taka będzie tańsza o kilkadziesiąt proc. niż budowa 1 km autostrady. Dla przykładu - wytyczenie 90-km trasy z Łodzi do Warszawy będzie kosztować 3,2 mld zł, czyli ok. 35 mln zł za 1 km. A to jedna z najtańszych autostrad budowanych w Polsce.
Według rządowego planu Kolej Dużych Prędkości ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź w 2020 r. Linia biegnąca z Warszawy rozwidli się w kierunku stolic Wielkopolski i Dolnego Śląska w okolicach Ostrowa Wielopolskiego i Kalisza. Podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma trwać mniej niż 1 godz. 40 min.
Źródło:
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.