Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Szybka kolej tańsza od autostrady

Koszt budowy jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości będzie niższy od budowy jednego kilometra autostrady.

Koszt budowy jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości będzie niższy od budowy jednego kilometra autostrady.

Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", informację o kosztach budowy szybkiej kolei podał w środę Jan Raczyński, dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe. Według niego, budowa jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości bedzie kosztować od 5 do 6 mln euro.

Hiszpańska firma IDOM zakończyła właśnie prace nad studium wykonalności inwestycji. – Ostatecznie linia Y będzie miała ok. 470 km długości. Koszt budowy całej linii wyniesie według wstępnych szacunków ok. 3 do 3,5 mld euro – powiedział Raczyński. Cały projekt wraz z taborem ma kosztować co najmniej 20 mld zł.

Według studium na budowę jednego kilometra trasy superszybkiego pociągu potrzeba 20 – 24 mln zł. Inwestycja taka będzie tańsza o kilkadziesiąt proc. niż budowa 1 km autostrady. Dla przykładu - wytyczenie 90-km trasy z Łodzi do Warszawy będzie kosztować 3,2 mld zł, czyli ok. 35 mln zł za 1 km. A to jedna z najtańszych autostrad budowanych w Polsce.

Według rządowego planu Kolej Dużych Prędkości ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź w 2020 r. Linia biegnąca z Warszawy rozwidli się w kierunku stolic Wielkopolski i Dolnego Śląska w okolicach Ostrowa Wielopolskiego i Kalisza. Podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma trwać mniej niż 1 godz. 40 min.

 



Źródło: