Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Komisja Europejska upomina Polskę

Komisja Europejska wezwała Polskę do opracowania procedur poprawy bezpieczeństwa tras europejskich, zwiększenia kontroli w portach oraz wdrożenia przepisów dotyczących kapitału i wynagrodzeń w

Komisja Europejska wezwała Polskę do opracowania procedur poprawy bezpieczeństwa tras europejskich, zwiększenia kontroli w portach oraz wdrożenia przepisów dotyczących kapitału i wynagrodzeń w bankach.

Komisja Europejska przyjęła dzisiaj comiesięczny pakiet decyzji o naruszeniu unijnego prawa przez kraje Unii Europejskiej. Spośród 320 decyzji trzy dotyczyły Polski. KE będzie czekać dwa miesiące na informacje o podjętych przez Polskę środkach w celu zapewnienia zgodności z prawem UE. Jeżeli nasz kraj nie spełni tego wymogu, KE może skierować wszystkie sprawy do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.

"Brak odpowiednich procedur dotyczących przeprowadzania audytów i ocen wpływu (projektów dróg - PAP) może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach transeuropejskiej sieci drogowej, stwarzając potencjalne ryzyko dla kierowców i pasażerów" - poinformowała KE.
W kwestii bezpieczeństwa dróg, KE poza Polską upomniała też Belgię, Bułgarię, Irlandię, Grecję, Francję, Litwę, Luksemburg, Austrię i Słowenię oraz Słowację.

Komisja zwróciła też uwagę na fakt, że Polska nie wdrożyła "ważnych przepisów dotyczących adekwatności kapitałowej i polityki wynagrodzeń w instytucjach finansowych". Takie wymogi znajdują się w dyrektywie unijnej, której wybrane przepisy powinny być wdrożone do 1 stycznia 2011.
Chodzi o zapewnienie odpowiedniej kondycji finansowej banków i firm inwestycyjnych, a także o ograniczenie procederu "nierozważnego podejmowania nadmiernego ryzyka". KE uważa, że może do tego skłaniać obecny system wynagrodzeń w instytucjach finansowych.

Ponadto KE upomniała Polskę w sprawie niekompletnego przyjęcia zaostrzonych zasad kontroli statków zawijających do unijnych portów. Od 1 stycznia 2011 r. kraje UE powinny częściej dokonywać inspekcji na statkach stwarzających większe ryzyko i zaostrzyć warunki w odniesieniu do statków nieodpowiadających normom. Zaostrzenie norm to efekt wypadków, jakim uległy u wybrzeży europejskich tankowce "Erika" (w 1999 r. u wybrzeży Bretanii) i "Prestige" (w 2002 r. u wybrzeży Hiszpanii).
Polska, Cypr, Estonia i Portugalia nie dopełniły obowiązku zgłoszenia Komisji przed 31 grudnia 2010 r. środków podjętych w celu wdrożenia tych przepisów.

 



Źródło: