Planujesz kupić bilet lotniczy. Sprawdź co musisz wiedzieć
Planujesz wyjazd za granicę w wakacje lub długi weekend. Wybierasz miejsce, gdzie chcesz jechać i kupujesz bilety. Bilet lotniczy można już zarezerwować za pomocą kilku kliknięć. Jednak, jeśli wystąpi błąd, opłaty za zmianę mogą być wysokie. Jak uniknąć tych błędów i na co zwracać uwagę.


Rezerwacja biletów lotniczych
Przed potwierdzeniem rezerwacji, należy zawsze upewnić się, że nie ma w niej błędu. Pamiętaj, że kupując bilet lotniczy nie przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Przed zakupem biletów lotniczych:
- porównaj oferty - bilet, który jest tani może okazać się droższy po dodaniu usług dodatkowych np. miejsca obok towarzysza podróży czy bagażu rejestrowanego.
- należy upewnić się, że wybrany lot jest we właściwym terminie
- należy sprawdzić czy imiona i nazwiska zostały wpisane poprawnie. Każda późniejsza modyfikacja rezerwacji jest najczęściej płatna. Unikamy polskich znaków.
- uwaga na bagaż - w ramach niskich cen linie lotnicze często oferują bagaż rejestrowany za dodatkową opłatą.
- loty osobne - jeżeli planowanych jest kilka lotów osobno, daj sobie wystarczająco dużo czasu na przesiadkę. Jeżeli przeloty nie były kupione w ramach jednego biletu, w przypadku zmiany planu któregoś odcinka lotu, nie przysługuje prawo do bezpłatnej zmiany pozostałych lotów.
- znaj swoje prawa - w przypadku odwołania/opóźnienia lotu lub niewpuszczenia na pokład może Ci przysługiwać odszkodowanie.
Ukryte koszty biletów lotniczych
Linie lotnicze, biura podróży czy pośrednicy, którzy sprzedają bilety lotnicze w Unii Europejskiej mają obowiązek wskazywać na początku procesu rezerwacji ostateczną cenę z uwzględnieniem wszystkich podatków.
W praktyce jednak jest kilka ukrytych kosztów, które mogą podnieść cenę biletu lotniczego.
Oto kilka przykładów:
- ubezpieczenie od rezygnacji z podróży - sprawdź, czy nie jest automatycznie zaznaczone w Twojej rezerwacji. Jeśli tego nie usuniesz, zostanie naliczona opłata w wysokości około kilkunastu euro, za którą trudno później uzyskać zwrot pieniędzy.
- opłata za bagaż - każda firma ma swoje własne zasady przewozu bagażu. Jeśli chodzi o bagaż podręczny, jest on bezpłatny w większości linii lotniczych. Warto jednak mieć na uwadze, że wymiary bezpłatnego bagażu mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Sprawdź rozmiar i dozwoloną wagę w Ogólnych Warunkach Przewozu danej linii. Za bagaż rejestrowany czy duży bagaż podręczny niektóre linie pobierają opłatę. Jej wysokość może również uzależniona od sezonu, czy wybranej trasy.
- drukowanie kart pokładowych - wiele firm oferuje odprawę online. Wówczas musisz samodzielnie wydrukować kartę pokładową lub zapisać ją w smartfonie. W przeciwnym razie linia lotnicza może pobrać opłatę za wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku (nawet około 40 EUR).
- wybór miejsc - miejsca w samolocie stały się płatne w wielu liniach lotniczych. Jeśli podróżujesz z kilkoma osobami i chcecie usiąść obok siebie, być może będziecie musieli za to dodatkowo zapłacić.
- opłaty pośredników - kupując bilet lotniczy na stronie serwisu pośredniczącego, cena może zawierać opłatę za pośrednictwo w zakupie biletu (service fee).
- Ponadto, część pośredników w przypadku konieczności późniejszego kontaktu z linia lotniczą, pobiera dodatkowe opłaty. Niektórzy oferują zapłacenie określonej kwoty z góry, w celu uniknięcia naliczenia tego typu opłat manipulacyjnych później. Upewnij się, co obejmuje cena biletu lotniczego oraz dodatkowo płatnych usług.
Rezygnacja z lotu samolotem
Jeżeli nie jesteśmy pewni do końca naszej podróży i chcesz się zabezpieczyć na wypadek rezygnacji z lotu – możesz kupić bilet w taryfie umożliwiającej zmiany. Taki bilet będzie droższy. Przed zakupem, zapoznaj się z warunkami danej taryfy lub usługi umożliwiającej zmiany. Istnieje również możliwość wykupienia ubezpieczenia na wypadek rezygnacji.
Prawa pasażera w przypadku odwołanego lotu
- Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
- Zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
- Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
O tym, że lot zostaje odwołany poinformowani zazwyczaj jesteśmy wcześniej, jednak są przypadki, że dowiadujemy się o tym po przybyciu na lotnisko. Co zrobić w takich sytuacjach?
Pasażerowie mogą rezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów lub przebukować lot, na pierwszy możliwy termin. Zmian można dokonać za pośrednictwem linków załączonych w mailu informacyjnym, na stronie internetowej, czy kontaktując się z centrum obsługi klienta.
Jeżeli pasażerowie zdecydują się na przebukowanie na kolejny lot. Linia lotnicza obsługująca opóźniony lot powinna zapewnić im opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie kopii paragonów / faktury.
Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, może przysługiwać Ci odszkodowanie.
Co robić w przypadku opóźnienia lotu?
- Przy opóźnieniu powyżej 2 godzin: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile.
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- Prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin.
- W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem – prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Co zrobić w przypadku odmowy przyjęcia na pokład
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile
- Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- Odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy)
- Przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
Źródło: niezalezna.pl, konsument.gov.pl,

