Planujesz kupić bilet lotniczy. Sprawdź co musisz wiedzieć 

Planujesz wyjazd za granicę w wakacje lub długi weekend. Wybierasz miejsce, gdzie chcesz jechać i kupujesz bilety. Bilet lotniczy można już zarezerwować za pomocą kilku kliknięć. Jednak, jeśli wystąpi błąd, opłaty za zmianę mogą być wysokie. Jak uniknąć tych błędów i na co zwracać uwagę.

Zdjęcie autorstwa Pixabay z Pexels

Rezerwacja biletów lotniczych

Przed potwierdzeniem rezerwacji, należy zawsze upewnić się, że nie ma w niej błędu. Pamiętaj, że kupując bilet lotniczy nie przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. 

Przed zakupem biletów lotniczych:

  • porównaj oferty - bilet, który jest tani może okazać się droższy po dodaniu usług dodatkowych np. miejsca obok towarzysza podróży czy bagażu rejestrowanego. 
  • należy upewnić się, że wybrany lot jest we właściwym terminie
  • należy sprawdzić czy imiona i nazwiska zostały wpisane poprawnie. Każda późniejsza modyfikacja rezerwacji jest najczęściej płatna. Unikamy polskich znaków.
  • uwaga na bagaż - w ramach niskich cen linie lotnicze często oferują bagaż rejestrowany za dodatkową opłatą.
  • loty osobne - jeżeli planowanych jest kilka lotów osobno, daj sobie wystarczająco dużo czasu na przesiadkę. Jeżeli przeloty nie były kupione w ramach jednego biletu, w przypadku zmiany planu któregoś odcinka lotu, nie przysługuje prawo do bezpłatnej zmiany pozostałych lotów.
  • znaj swoje prawa - w przypadku odwołania/opóźnienia lotu lub niewpuszczenia na pokład może Ci przysługiwać odszkodowanie. 

Ukryte koszty biletów lotniczych 

Linie lotnicze, biura podróży czy pośrednicy, którzy sprzedają bilety lotnicze w Unii Europejskiej mają obowiązek wskazywać na początku procesu rezerwacji ostateczną cenę z uwzględnieniem wszystkich podatków. 
W praktyce jednak jest kilka ukrytych kosztów, które mogą podnieść cenę biletu lotniczego. 

Oto kilka przykładów:

  • ubezpieczenie od rezygnacji z podróży - sprawdź, czy nie jest automatycznie zaznaczone w Twojej rezerwacji. Jeśli tego nie usuniesz, zostanie naliczona opłata w wysokości około kilkunastu euro, za którą trudno później uzyskać zwrot pieniędzy.
  • opłata za bagaż - każda firma ma swoje własne zasady przewozu bagażu. Jeśli chodzi o bagaż podręczny, jest on bezpłatny w większości linii lotniczych. Warto jednak mieć na uwadze, że wymiary bezpłatnego bagażu mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Sprawdź rozmiar i dozwoloną wagę w Ogólnych Warunkach Przewozu danej linii. Za bagaż rejestrowany czy duży bagaż podręczny niektóre linie pobierają opłatę. Jej wysokość może również uzależniona od sezonu, czy wybranej trasy.  
  • drukowanie kart pokładowych - wiele firm oferuje odprawę online. Wówczas musisz samodzielnie wydrukować kartę pokładową lub zapisać ją w smartfonie. W przeciwnym razie linia lotnicza może pobrać opłatę za wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku (nawet około 40 EUR).
  • wybór miejsc - miejsca w samolocie stały się płatne w wielu liniach lotniczych. Jeśli podróżujesz z kilkoma osobami i chcecie usiąść obok siebie, być może będziecie musieli za to dodatkowo zapłacić.
  • opłaty pośredników - kupując bilet lotniczy na stronie serwisu pośredniczącego, cena może zawierać opłatę za pośrednictwo w zakupie biletu (service fee).
  • Ponadto, część pośredników w przypadku konieczności późniejszego kontaktu z linia lotniczą, pobiera dodatkowe opłaty. Niektórzy oferują zapłacenie określonej kwoty z góry, w celu uniknięcia naliczenia tego typu opłat manipulacyjnych później. Upewnij się, co obejmuje cena biletu lotniczego oraz dodatkowo płatnych usług.

Rezygnacja z lotu samolotem

Jeżeli nie jesteśmy pewni do końca naszej podróży i chcesz się zabezpieczyć na wypadek rezygnacji z lotu – możesz kupić bilet w taryfie umożliwiającej zmiany. Taki bilet będzie droższy. Przed zakupem, zapoznaj się z warunkami danej taryfy lub usługi umożliwiającej zmiany. Istnieje również możliwość wykupienia ubezpieczenia na wypadek rezygnacji. 

Prawa pasażera w przypadku odwołanego lotu

  • Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
  • Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
  • Zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
  • Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.

O tym, że lot zostaje odwołany poinformowani zazwyczaj jesteśmy wcześniej, jednak są przypadki, że dowiadujemy się o tym po przybyciu na lotnisko. Co zrobić w takich sytuacjach? 

Pasażerowie mogą rezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów lub przebukować lot, na pierwszy możliwy termin. Zmian można dokonać za pośrednictwem linków załączonych w mailu informacyjnym, na stronie internetowej, czy kontaktując się z centrum obsługi klienta.

Jeżeli pasażerowie zdecydują się na przebukowanie na kolejny lot. Linia lotnicza obsługująca opóźniony lot powinna zapewnić im opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy. Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie kopii paragonów / faktury.
Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, może przysługiwać Ci odszkodowanie.

Co robić w przypadku opóźnienia lotu?

  • Przy opóźnieniu powyżej 2 godzin: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile.
  • Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
  • Prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin.
  • W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem – prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Co zrobić w przypadku odmowy przyjęcia na pokład

  • Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile
  • Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
  • Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
  • Odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy)
  • Przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.

 



Źródło: niezalezna.pl, konsument.gov.pl,

 

#lot samolotem #odwołany lot samolotem #bilet na samolot #prawa pasażera

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo