Tajemnice sędziego, agenta Łukaszenki » więcej w Gazecie Polskiej! CZYTAJ TERAZ »

Chińska propaganda rozsiewana jest w Polsce. Służą do tego lokalne serwisy

Grupa badawcza Citizen Lab opublikowała listę krajów, w których przestrzeń medialną ingeruje Pekin. Chińska firma prowadzi witryny internetowe, które udają portale z wiadomościami lokalnymi i szerzą nieprawdziwe informacje zgodne z interesem Chin. Dwa portale prowadzone są w języku polskim.

Chiny flaga
PublicDomainPictures - pixabay.com

Kanadyjska grupa badawcza Citizen Lab opublikowała raport zatytułowany „Paperwall”, w którym autorzy przedstawili adresy 123 stron internetowych zarządzanych z Chin i udających lokalne portale informacyjne. Witryny były prowadzone w łącznie 30 krajach na terenie Europy, Azji i Ameryki Łacińskiej. Dwie ze stron były prowadzone w języku polskim – Bydgoszczdaily.com oraz WawelExpress.com.

Zgodnie z ustaleniami analityków administratorzy stron publikowali na przemian prawdziwe wiadomości lokalne oraz fałszywe treści, wpisujące się w chińską propagandę. Celem kampanii dezinformacyjnej miało być rozpowszechnianie korzystnej dla Pekinu narracji w lokalnych mediach oraz ataki personalne na krytyków chińskiej polityki. Jednocześnie analitycy zauważyli, że artykuły wymierzone w przeciwników chińskiego rządu nie pozostawały na witrynach na stałe i w przeciwieństwie do prawdziwych informacji fałszywe doniesienia były regularnie usuwane ze strony.

Autorzy publikowali nieprawdziwe informacje, licząc na uwagę stałych czytelników oraz zainteresowanie innych portali, które mogą skopiować artykuły. Następnie treści były usuwane, aby zamaskować źródło propagandy. „W efekcie mamy do czynienia z podwyższonym ryzykiem powielania informacji przez lokalne media i odbiorców będących celem oraz szybkiego przystosowania się do lokalnego języka i mnożenia podobnych stron” – podsumowali autorzy raportu.

Badacze uważają, że obecna kampania jest prowadzona przez chińską firmę PR o nazwie Shenzhen Haimaiyunxiang Media Co, a treści są wybierane we współpracy z „agencją” Times Newswire, która w przeszłości była już identyfikowana jako firma działająca na usługach Pekinu i chińskiego biznesu. W 2022 r. amerykańska firma Mandiant, specjalizująca się w cyberbezpieczeństwie, opisała operacje dezinformacji z udziałem Times Newswire.
Citizen Lab to interdyscyplinarne laboratorium przy Munk School of Global Affairs & Public Policy, działającej w ramach Uniwersytetu Toronto, znane m.in. z opisania we wrześniu 2018 r. użycia izraelskiego systemu szpiegującego Pegasus w 45 państwach.

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie, niezalezna.pl

 

#Chiny #chińska propaganda

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Joanna Kowalkowska
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo