Nawet setki milionów złotych mniej otrzymają na budowy dróg samorządy w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Część województw ogłosiło już nabór do programu. W niektórych przypadkach kwoty są o połowę mniejsze, niż w ubiegłym roku.
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zaczął funkcjonować w 2019 roku, pod nazwą Fundusz Dróg Samorządowych. Jego celem jest wsparcie samorządów w budowie infrastruktury. Założeniem programu było podniesienie aktywności gospodarczej, inwestycyjnej oraz konkurencyjności regionów. I tak się do tej pory działo. Duże pieniądze były przyznawane na budowę m.in. dróg, obwodnic, czy mostów. W tym roku jednak samorządowcy mogą doznać szoku.
W 15 z 16 województw ruszyły nabory na dofinansowania. Jak się okazało środki w ramach programu zostały drastycznie obcięte. Niektóre z województw dostaną o nawet połowę mniej niż w poprzednim roku. Największe cięcie - procentowo - ma miejsce w woj. opolskim. Tam z 99 mln złotych, które były dostępne w poprzednim konkursie zostanie jedynie 45 mln. Jednak to kwota zabrana w lubelskim szokuje najbardziej. Rząd obciął pulę o 200 mln złotych - do dyspozycji samorządów będzie jedynie 258 mln.
Poniżej pełna lista ogłoszonych naborów. Po lewej znajdują się kwoty z 2023 roku, po prawej te ogłoszone w bieżącym.
dolnośląskie: 256 mln zł | 134 mln zł
kujawsko-pomorskie 257 mln zł | 152 mln zł
lubelskie 458 mln zł | 258 mln zł
lubuskie 141 mln zł | 83 mln zł
łódzkie 267 mln zł | 86 mln zł
mazowieckie 515 mln zł | 301 mln zł
opolskie 99 mln zł | 45 mln zł
podkarpackie 315 mln zł | 166 mln zł
podlaskie 356 mln zł | 200 mln zł
pomorskie 219 mln zł | 152 mln zł
śląskie 255 mln zł | 138 mln zł
świętokrzyskie 244 mln zł | 140 mln zł
warmińsko-mazurskie 284mln zł | 166 mln zł
wielkopolskie 409 mln zł | 232 mln zł
zachodniopomorskie 173 mln zł | 101 mln zł
Naboru w ramach RFRD nie ogłoszono jeszcze w województwie małopolskim. Wnioskując jednak po cięciach, do których doszło w innych miejscach, nie ma co liczyć na ubiegłoroczną kwotę 347 mln zł.