Polacy popierają wyższe mandaty. Czy to przekłada się na ostrożniejszą i zgodną z przepisami jazdę? Wygląda na to, że zaostrzone prawo o ruchu drogowym spowodowało, że zdjęliśmy nogę z gazu. Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji odpowiadając na pytania Niezalezna.pl podało, że odnotowano znaczące spadki ilości poważnych wykroczeń.
Od 1 stycznia roku weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz zmiany w kodeksie wykroczeń. Obowiązuje nowy taryfikator mandatów za wykroczenia drogowe. Kary za przekroczenie prędkości mogą wynieść nawet 2500 złotych, a górna granica grzywny, którą będzie mógł nałożyć sąd, wzrasta z 5 tys. zł do kwoty 30 tys. zł.
Według danych Yanosik – aplikacji na urządzenia mobilne, za pomocą której kierowcy ostrzegają siebie nawzajem o sytuacji na drodze, nastąpiła znaczna poprawa w zachowaniu kierowców na drogach.
Sprawdziliśmy poprawność jazdy kierowców, czyli stosowanie się do przepisów drogowych oraz limitów prędkości, na polskich drogach od początku tego roku i porównaliśmy te dane z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Największa poprawa jest widoczna na drogach krajowych w terenie zabudowanym. Kierowcy jeżdżą o 10,74 proc. lepiej niż w styczniu 2021 roku
– podała Julia Langa z Yanosika.
Dane te potwierdziło Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, które na bieżąco monitoruje stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i efektywność działań policjantów ruchu drogowego.
Jak podało nam Biuro, okres obowiązywania nowych przepisów wydaje się być zbyt krótkim czasem do tego aby dokonywać rzetelnych analiz prowadzących do obiektywnych wniosków, jednak wstępne dane obrazujące ilość popełnionych poważnych wykroczeń wskazują znaczące spadki ich ilości.
Najwięcej, bo o ponad 55 procent obniżyła się liczba przekroczenia prędkości o ponad 50 kilometrów na godzinę w terenie zabudowanym
– podał portalowi Niezalezna.pl kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Dodał, że wykroczeń kierowców wobec pieszych odnotowano mniej o prawie jedną trzecią (29,5 proc) w porównaniu ze styczniem 2021 r.
"Natomiast przypadków nieprawidłowego wyprzedzania policjanci stwierdzili o ponad jedną czwartą mniej" – zaznaczył.
Podał również, że widoczny spadek odnotowano też w przypadku nie ustępowania pierwszeństwa innemu pojazdowi. Był to spadek o 15 proc. w porównaniu ze styczniem 2021 r.
Nastąpił 12,2 proc. spadek liczby wykroczeń popełnianych przez pieszych.
Zaznaczył, że liczba kolizji była mniejsza o 9.2 % (21,226).
Wstępne dane pokazują, iż w styczniu 2022 roku policja odnotowała taką samą liczbę wypadków, ile w styczniu 2021 roku (1230). Dwa lata temu wypadków było o 678 więcej, czyli 1908. W wypadkach zginęły 144 osoby
– podał nam kom. Robert Opas.
Podkreślił, że w 2021 roku w analogicznym okresie zginęło 147 osoby, a dwa lata temu 177. „Rannych odnotowaliśmy 1420 i jest to liczba o 16 osób większa niż w roku 2021, ale o 728 niższa niż w 2020 roku (2.148)” – dodał.
5231 kierujących pojazdami to liczba zatrzymanych nietrzeźwych kierujących, która jest na podobnym poziomie jak rok temu
– zakończył.
Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego w połowie stycznia przewidywali, że maksymalne wpływy do budżetu z tytułu mandatów drogowych mogą wynieść w 2022 r. około 4 mld zł. Zaznaczyli, że stanie się tak, jeżeli nowe przepisy w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach nie przyniosą spodziewanych efektów.
Analitycy nie przewidzieli jednak, że Polacy tak bardzo przestraszą się nowych, wyższych mandatów.
Przykładowe zmiany w taryfikatorze mandatów: