Spółka CPK złożył do wojewody wniosek o przedłużenie o 30 dni terminu uzupełnienia wniosku o decyzję lokalizacyjną dla lotniska, mimo że wcześniej miała już na jego uzupełnienie 60 dni. Co trwa tak długo? Okazuje się, że... sporządzenie mapy. "Działanie na szkodę spółki" - wskazuje Maciej Wilk.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek 10 lutego br. poinformował, że Wojewoda Mazowiecki zwrócił do uzupełnienia wniosek o decyzję lokalizacyjną dla planowanej inwestycji. Jak mówił wówczas, CPK miała na to 60 dni. A tymczasem kilka dni temu opinia publiczna dowiedziała się, że spółka CPK złożyła do wojewody pismo o przedłużenie terminu... o kolejne 30 dni.
Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK, dotarł do dokumentu, z którego dowiadujemy się, co musi uzupełnić we wniosku spółka, a na co mało było jej 60 dni.
Okazuje się, że jest to... mapa obszaru inwestycji w skali 1:5000.
BUM‼️Dlaczego wojewoda nie wydał decyzji lokalizacyjnej dla CPK?
— Marcin Horała (@mhorala) April 11, 2024
Wniosek wymagał uzupełnienia. CPK uzupełnia już 60 dni i złożyło wniosek o przedłużenie o kolejne 30 dni.
Jaki brak wymaga wytężonej pracy przez 90 dni⁉️
‼️Dołączenie mapy w skali 1:5000‼️#TakDlaCPK… pic.twitter.com/mSWA9wGVrv
Internauci komentują wprost, że zwłoka w tej sprawie może stanowić działanie na szkodę spółki.
‼️ DZIAŁANIE NA SZKODĘ SPÓŁKI ‼️@CPK_PL przez 3 miesiące nie przedkłada mapy obszaru inwestycji i CELOWO OPÓŹNIA w ten sposób wydanie decyzji lokalizacyjnej. Mapa ta (wym. 140x80cm) powinna być dostępna OD RĘKI w Spółce
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) April 11, 2024
Nosi to znamiona popełnienia przestępstwa z art. 296 kk https://t.co/yFK3sqLMDq
Niebywałe.
— 🇵🇱 Paweł Jabłoński (@paweljablonski_) April 11, 2024
Celowo opóźniają projekt – i działają na szkodę spółki @CPK_PL.@LasekMaciej do natychmiastowej dymisji. https://t.co/GmhnaEykim
Dlaczego nie ma decyzji lokalizacyjnej dla CPK?✈
— Jakub Kubajek (@Jakub_Kubajek) April 11, 2024
Ponieważ CPK pod nadzorem Macieja Laska w ciągu 60 dni nie było w stanie przygotować mapy inwestycji😱 https://t.co/QYn90ngCv6
Dlaczego nie ma decyzji lokalizacyjnej dla CPK?✈
— Jakub Kubajek (@Jakub_Kubajek) April 11, 2024
Ponieważ CPK pod nadzorem Macieja Laska w ciągu 60 dni nie było w stanie przygotować mapy inwestycji😱 https://t.co/QYn90ngCv6
Dziś na zespole poselskim CPK-Atom-Porty poseł @mhorala zaprezentował wyniki kontroli poselskiej w spółce CPK.
— Michał Wawer (@MichalWawer) April 11, 2024
Okazało się między innymi, że decyzja lokalizacyjna dla lotniska nie może zostać wydana, bo władze spółki od ponad 60 dni nie potrafią dostarczyć wojewodzie... jednej… pic.twitter.com/rQj4s7ATwk
Wniosek o decyzję lokalizacyjną dla lotniska spółka CPK złożyła do Wojewody Mazowieckiego w październiku ub.r. W listopadzie ub.r. spółka zakładała, że istnieje możliwość pozyskania decyzji lokalizacyjnej w pierwszym kwartale 2024 r. Jej uzyskanie miało pozwolić na złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.
Pod koniec października ub.r. rząd przyjął Program Wieloletni, który zapewniał finansowanie projektu CPK do 2030 r. w wysokości 155 mld zł. Miało to pozwolić na kontynuację projektowania, wykup nieruchomości i realizację robót budowlanych.
Spółka CPK została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.