Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

W 2022 roku powinniśmy zaobserwować znaczny skok w wynikach

Jestem przekonany, że punktem zwrotnym dla turystyki będą wprowadzone na początku przyszłego roku szczepionki antycovidowe. Prawdopodobnie pierwsza połowa przyszłego roku pozwoli nam rozpocząć odbudowę segmentu biznesowego. Uważam również, że okres wakacyjny będzie przynajmniej tak udany jak tegoroczny, biorąc również pod uwagę funkcjonowanie bonu turystycznego – mówi Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego.


Pandemia koronawirusa spowodowała znaczące ograniczenia w funkcjonowaniu m.in. branży hotelarskiej, a także pasażerskich przewozów lotniczych. Jak w obecnej sytuacji ocenia Pan sytuację branży hotelarskiej w Polsce? Jak pandemia wpłynie na tegoroczne wyniki Polskiego Holdingu Hotelowego (PHH)? 

Faktycznie branża hotelarska jako jedna z pierwszych branż biznesowych odczuła skutki kryzysu związanego z pandemią. Bierze się to stąd, że firmy redukują liczbę wyjazdów służbowych oraz rezygnują z organizacji kongresów czy konferencji, dlatego hotele zlokalizowane przy lotniskach szczególnie ucierpiały podczas tego kryzysu. Z drugiej strony nasza branża jako jedna z pierwszych daje oznaki powrotu do normalności. Ludzka natura ma w swoim DNA podróżowanie i poznawanie nowych miejsc, zarówno pod względem turystycznym, jak i biznesowym. Ta sytuacja kryzysowa trwa już długo i o ile mieliśmy trochę więcej radości podczas wakacji, o tyle od końca września znowu odczuwamy wzmożone jego skutki. Mieliśmy możliwość i wykorzystaliśmy szansę z tarczy antykryzysowej i finansowej PFR, dzięki czemu byliśmy w stanie wybronić miejsca pracy i działalność wszystkich naszych obiektów. Sytuacja finansowa naszej firmy jest stabilna i dzięki temu jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na obecny kryzys.

Jakie widzi Pan szanse na znaczącą poprawę wyników PHH w 2021 roku?

Nasze wyniki, tak jak w całej branży turystycznej, są znacznie gorsze niż w latach poprzednich. Nasza grupa przez ostatnie 5 lat osiągała rekordowe wyniki, a ubiegły rok zakończyliśmy na poziomie ok. 80 proc. obłożenia. W tym roku staramy się wybronić 30 proc. tego wskaźnika, który w obecnej sytuacji i tak nie jest najgorszy. Poprawa wyników naszej spółki będzie uzależniona od wielu czynników zewnętrznych. Jestem przekonany, że punktem zwrotnym dla turystyki będą wprowadzone na początku przyszłego roku szczepionki antycovidowe. Prawdopodobnie pierwsza połowa przyszłego roku pozwoli nam rozpocząć odbudowę segmentu biznesowego. Uważam również, że okres wakacyjny będzie przynajmniej tak udany, jak tegoroczny, biorąc również pod uwagę funkcjonowanie bonu turystycznego, który będzie odgrywał ważną rolę w podejmowaniu decyzji polskich rodzin o podróżowaniu. 

Jakie są plany PHH na 2021 rok?

Sądzę, że 2021 rok powinien dać nam wynik pozwalający na uzyskanie pewnej marży w naszym biznesie, ale na pewno będziemy potrzebowali więcej czasu na odbudowę tego, co osiągnęliśmy przed pandemią. Jestem przekonany, że dopiero w 2022 roku powinniśmy zaobserwować znaczny skok w wynikach. Nasze plany to intensyfikacja i realizacja kolejnych etapów strategii rozwojowej grupy PHH. Chcemy rozpocząć prace remontowe w naszych flagowych hotelach jak Royal w Krakowie, hotel Katowice, Wieniawa we Wrocławiu czy Ikar w Poznaniu. Dążymy również do tego, aby przed sezonem wakacyjnym 2021 roku dokończyć modernizacje Cassubii i Juraty, bo widzimy duże zainteresowanie tym typem hoteli. Chcemy również doprowadzić do końca kilka transakcji na rynku hotelowym, tak aby pod koniec 2021 roku można było wzmocnić naszą pozycję lidera hotelowego w Polsce i w tej części Europy.

Jacy klienci korzystają z hoteli PHH? Co przyciąga klientów do korzystania z Waszej oferty w hotelach na lotniskach, skoro Warszawa i inne duże aglomeracje w Polsce, gdzie znajdują się porty lotnicze, dysponują rozwiniętą bazą hotelową w samych miastach, poza portami lotniczymi?

Jeżeli chodzi o klientów grupy PHH, nasze portfolio jest dobrze rozbudowane. Posiadamy hotele zarówno dla biznesu indywidualnego, jak i nowoczesne zaplecze konferencyjne w większości naszych obiektów. Posiadamy również szeroką gamę hoteli turystycznych, które ze względu na swoje położenie i jakość usług osiągają bardzo dobre wyniki zarówno w sezonie turystycznym, jak i poza nim. Jeżeli chodzi o obiekty zlokalizowane przy portach lotniczych, to już dawno ugruntowały one swoją pozycję liderów na tym rynku, a nawet konkurują z hotelami miejskimi, jak w przypadku hotelu Courtyard czy warszawskiego i gdańskiego Hamptona. Mamy również nowe hotele, które wprowadziliśmy na rynek, jak lokalny Moxy Poznań, Holiday Inn Rzeszów Express i Renaissance w Warszawie. Będą one mocno walczyły o zbudowanie swojej pozycji, jak tylko sytuacja na polskim rynku się uspokoi. 

W którym miejscu w Warszawie i w którym roku powstanie Moxy & Residence Inn? Jakiego standardu będzie to hotel (ilu gwiazdkowy)?

Inwestycja, o którą Pan pyta, to inwestycja należąca do PHN (Polski Holding Nieruchomości – red). Powstaje w pobliżu Galerii Mokotów i mokotowskiego zagłębia biurowego.

PHH nie jest właścicielem obiektu i z tego powodu nie mogę się wypowiadać o terminach. Mogę jedynie zdradzić, że były pewne wyzwania związane z pozwoleniem na budowę, ale już w następnych miesiącach sytuacja powinna się wyklarować, a budowa jak najszybciej rozpocząć. Będzie to kompleks dwóch nowoczesnych, designerskich hoteli: znanego m.in. z Katowic i Poznania Moxy oraz Residence Inn. Moxy to trzygwiazdkowy koncept dla młodego pokolenia podróżnych, dla których liczy się przede wszystkim kontakt ze światem. Residence Inn to debiutująca w Polsce marka typu long stay. Hotel ten będzie nastawiony na gości, którzy cenią sobie większe pokoje z aneksami kuchennymi przeznaczonymi na dłuższe pobyty. 

Kiedy Apartamenty Zgoda zostaną przejęte przez PHH? Czy zanim to nastąpi, obiekt ten zostanie zmodernizowany (przebudowany)? 

Jeżeli chodzi o Apartamenty Zgoda, to jest to kolejny projekt prowadzony we współpracy z PHN. W następnych tygodniach ustalony zostanie projekt architektoniczny. My uczestniczymy aktywnie w tym procesie jako konsultant, tak by wspólnie z naszymi partnerami z PHN oraz Best Western uzyskać jak najlepszy możliwy wynik i aby hotel VIB stał się wizytówką centrum Warszawy.

Czy zamiar przejęcia Apartamentów Zgoda oraz wcześniejsze przejęcie Best Western Hotel Jurata na Półwyspie Helskim, dwóch obiektów Golden (Tulip Gdańsk Residence i Golden Tulip Międzyzdroje Residence ) oraz Hotelu Kopernik w Olsztynie, oznacza zmianę strategii działania Polskiego Holdingu Hotelowego, tj. poszerzenie działalności o obiekty w miejscach atrakcyjnych turystycznie, a także w centrach miast, a nie tylko, jak dotąd, głównie w bezpośrednich okolicach portów lotniczych?

Taka jest nasza strategia. Co prawda nasza spółka powstała przy lotniskach i jeszcze pięć lat temu posiadaliśmy tylko cztery hotele przylotniskowe, jednak obecnie jest ich 28.

Dzięki dywersyfikacji naszego portfolio posiadamy zarówno obiekty w głównych miastach biznesowych, jak i kilka w miejscowościach typowo wypoczynkowych nad morzem i w górach. Oprócz inwestycji w obiekty nadmorskie bardzo ciekawym projektem jest remont ośrodka Zagroń w Szczyrku. Obiekt ma olbrzymi potencjał – jest położony na zboczu Klimczoka w Beskidzie Śląskim. Chcąc wykorzystać ten potencjał, planujemy przekształcenie niewykorzystanych dotąd powierzchni poprzez dobudowanie pokoi, w tym dwupoziomowych apartamentów z panoramicznym widokiem. Zagospodarujemy także taras, gdzie znajdzie się całoroczna kawiarnia z częścią zamkniętą na zimę i otwartą przez pozostałą część roku. Szczyrk to znane centrum sportów zimowych i letnich, dlatego planujemy także inwestycję w infrastrukturę sportową obiektu. Inwestujemy tam ponad 10 mln zł, by przywrócić blask temu ośrodkowi, by stał się zieloną enklawą, oferującą gościom głęboki relaks; odbiciem atrakcyjności turystycznej regionu i idealnym miejscem na wypoczynek.  

Jakie są dalsze plany Polskiego Holdingu Hotelowego?

Planujemy również dalsze akwizycje spółek Skarbu Państwa, które posiadają hotele zarówno biznesowe, jak i turystyczne. Zgodnie z naszą polityką będziemy chcieli nieustannie ulepszać i modernizować wszystkie nasze obiekty, doprowadzając je do tego samego międzynarodowego poziomu, jaki reprezentujemy. W dalszym rozwoju naszej spółki bierzemy też pod uwagę kontynuację współpracy z PHN, dzięki której będziemy mogli doprowadzić do nowych transakcji na polskim rynku podobnych do tych, które przygotowujemy z hotelem Regent.
 

 



Źródło: niezalezna.pl

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Maciej Pawlak
Wczytuję ocenę...
Wideo