Rząd w tajemnicy przygotowuje przyjęcie masowej fali migrantów » więcej w Gazecie Polskiej! CZYTAJ TERAZ »

III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Gospodarka na przekór pandemii

Podczas III Forum Wizja Rozwoju debatowano zarówno na tematy dotyczące gospodarki nadmorskiej: flota offshore szansą dla polskich stoczni, jak i na ogólnogospodarcze, takie jak finansowanie rozwoju firm za pomocą kredytów.

Marcin Pegaz/Gazeta Polska

Nasz okręt flagowy Europy Centralnej stoi dziś przed wielkimi wyzwaniami, ale także wielkimi szansami i możliwościami – mówił premier Mateusz Morawiecki podczas inauguracji tegorocznego Forum w Gdyni.

– Pierwsze miesiące udowodniły, że umiemy sobie radzić z epidemią lepiej niż inne kraje. Jesteśmy stawiani za wzór ze względu na to, jak do tej pory poradziliśmy sobie z problemami gospodarczymi

– dodał premier.

Flota offshore szansą dla polskich stoczni

Uczestnicy debaty poświęconej flocie tzw. statków instalacyjnych dla budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych budowanych na specjalnych platformach w głębi morza (offshore) kładli szczególny nacisk na możliwości rozwoju tej nowoczesnej gałęzi przemysłu dla polskich stoczni w kontekście wymuszanej przez Brukselę politykę Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z głównych segmentów odnawialnych źródeł energii (OZE) ma być morska energetyka wiatrowa (MEW).

Mateusz Berger, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, przypomniał o podpisanym przez Agencję jeszcze na początku lipca Listu intencyjnego o współpracy w zakresie rozwoju MEW w Polsce. W najbliższych miesiącach ma nastąpić podpisanie i realizacja Deklaracji współpracy na rzecz rozwoju MEW w Polsce – umowy między rządem a przedsiębiorcami z branży offshore dla zapewnienia dynamicznego rozwoju sektora morskich farm wiatrowych.

– Jeśli powiodą się nasze zamierzenia, to za ok. cztery–pięć lat będziemy mogli realizować polski łańcuch dostaw pozwalający na instalowanie morskich farm wiatrowych na Bałtyku z możliwie dużym udziałem polskich firm i specjalistów, w tym finansowania przez krajowe banki. Naszym, jako ARP, zadaniem jest także pomoc w realizacji tego ostatniego zadania. Kluczowe jest, by kapitał wykorzystywany do budowy MEW, pozostawał w jak największym stopniu w polskich rękach

– dodał Berger.

Według uczestniczącego w debacie Grzegorza Strzelczyka, prezesa Lotos Petrobaltic, jego spółka od 30 lat świadczy usługi offshore na Bałtyku. – Wykonujemy badania geologiczne, serwisujemy nasze platformy wydobywające ropę naftową i gaz na polskim szelfie bałtyckim. Chcemy jednak zacząć pozyskiwać morską energię wiatrową. Od 2018 r. zainicjowaliśmy działania na rzecz stworzenia narodowego operatora offshorowego. Rozważamy także podjęcie budowy statków instalacyjnych, które budowałyby farmy offshorowe – dodał.

Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych, zadeklarowała natomiast: – Jako armator będę dążyła do budowania polskiej marki i polskiego przemysłu stoczniowego. Jesteśmy gotowi na podjęcie współpracy ze spółką Lotos Petrobaltic.

Jak uważa z kolei Ireneusz Ćwirko, prezes stoczni CRIST, na szczeblu rządu powinna zapaść jak najszybciej, najlepiej do końca roku, decyzja w formie programu zapisanego ustawowo o podjęciu budowy statków instalacyjnych. – Konieczność rozwoju OZE może sprawić, że polskie stocznie otrzymałyby zlecenia na budowę związanych z tym statków instalacyjnych – dodał.

Finansowanie rozwoju gospodarczego

Z raportu Finansowanie Biznesu w Polsce wynika, że aż 62 proc. polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) nadal korzysta głównie ze środków własnych na inwestycje. O tym, jakie instrumenty zewnętrznego finansowania działalności są na naszym rynku dostępne w czasie pandemii dla MŚP oraz dużych firm, dyskutowano podczas jednej z debat III edycji Forum Wizja Rozwoju.

Inaugurujący debatę minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski poinformował, że w ostatnich 14 latach nasze gospodarstwa rolne wykorzystały 23 mld zł z funduszy unijnych. – Mamy wydajne rolnictwo, które daje rocznie ok. 32 mld euro w eksporcie polskich produktów rolno-spożywczych. Przy tym – jak podkreślił Ardanowski – rolnictwo może być i jest bardzo ważnym elementem gospodarki, który zapewnia nam także bezpieczeństwo żywnościowe.

– Już w lutym ub.r. nasza Agencja wspólnie z premierem Mateuszem Morawieckim ogłosiła program finansowania dla MŚP. Jesteśmy specyficzną instytucją finansową, ale nie bankiem

– podkreślił Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP. – Dzięki temu nie musimy jak obecnie banki w naszym kraju ograniczać akcji kredytowej. Tymczasem oferujemy naszym klientom instrumenty zarówno pożyczkowe, jak i leasingowe. Proponujemy przedsiębiorcom np. pożyczki na finansowanie luki w kapitale obrotowym, z 12-miesięczną karencją w ich spłacie. Podobny program przeznaczyliśmy odnośnie do spłat rat leasingowych (z karencją 15-miesięczną). Łącznie na tego typu tarcze finansowe ARP przeznaczyliśmy 1,7 mld zł.

– Przy tym dostosowujemy nasz produkty finansowe do zmieniającej się rzeczywistości – dodał Kolczyński. – Okazało się np., że wbrew naszym przewidywaniom refinansowanie leasingu stało się popularne nie wśród przewoźników towarowych, lecz osobowych. Z kolei najpopularniejsze pożyczki wśród naszych przedsiębiorców to te na lukę w kapitale obrotowym, a także na finansowanie zarobków pracowników. W rozszerzaniu naszej oferty możemy też liczyć na zasilanie jej środkami unijnymi pochodzącymi z unijnych funduszy Recovery Fund oraz Sprawiedliwej Transformacji (Just Transition). W ten sposób włączymy się w np. realizację morskiej energetyki wiatrowej. To może być impuls dla polskiej, popandemicznej gospodarki, co może w istotny sposób zaważyć na jej rozwoju w najbliższych latach.

 



Źródło: niezalezna.pl

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Maciej Pawlak
Wczytuję ocenę...
Wideo