Lotnisko im. Wojciecha Korfantego w Katowicach-Pyrzowicach po raz pierwszy w swojej historii zmieniło oznakowanie identyfikacji drogi startowej, (cyfry "09" i "27" na znakach poziomych i pionowych zostały zastąpione przez "08" i "26"). Przyczyną są zmiany biegunów magnetycznych Ziemi. Poprzednio zrobiły to dwa poznańskie lotniska wojskowe Krzesiny i cywilna Ławica, w 2011 r.
- Jednym z charakterystycznych elementów każdego portu lotniczego są duże cyfry namalowane na początku drogi startowej. W naszym przypadku przez wiele lat na jej wschodniej „końcówce” widniały cyfry "2" i "7", a na zachodniej "0" i "9". Oznakowania identyfikacji drogi startowej nie są jednak wartościami nadanymi raz na zawsze. Igła kompasu nie ustawia się względem północy geograficznej - ale magnetycznej, a obydwa bieguny magnetyczne Ziemi stale się zmieniają. Oznacza to, że oznakowania przestają się pokrywać z rzeczywistym wskazaniem kierunku magnetycznego
- podkreśla Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy "Katowice Airport" (Międzynarodowy Port Lotniczy im. Wojciecha Korfantego w Katowicach-Pyrzowicach). - Dlatego Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego nakazuje wszystkim lotniskom, aby raz na 5 lat porównywały oznakowanie identyfikacji drogi startowej z ich rzeczywistym azymutem magnetycznym.
Na lotnisku im. Wojciecha Korfantego badania geodezyjne (przy ich pomocy są wyznaczane oznakowania) azymutu magnetycznego osi drogi startowej dla kierunku lądowania od zachodu, czyli od strony Tarnowskich Gór i od wschodu, czyli od Siewierza - przeprowadzono w 2017 i 2022 r. Wyniki jednoznacznie wskazały, że oznakowanie trzeba było zmienić z "27" na "26" oraz z "09" na "08".
- Tego typu zmiany przeprowadzane są na lotniskach rzadko. Z tego co nam wiadomo, w Polsce ostatni raz tego typu proces przeprowadzono na dwóch poznańskich lotniskach – wojskowych Krzesinach, gdzie znaki identyfikacyjne drogi startowej zmieniono z 30/12 na 29/11 oraz cywilnej Ławicy, na której nowe znaki 10/28 zastąpiły używane wcześniej 11/29. Miało to miejsce 5 maja 2011 r.
- dodaje Piotr Adamczyk.
Przygotowania do zmiany oznaczeń w Katowicach - Pyrzowicach rozpoczęto w... kwietniu br. Najpierw trzeba było zmienić pakiet map, dopiero potem można było rozpocząć prace na pasach startowych. Zaangażowane w to były różne działy zarządzającej pyrzowickim lotniskiem spółki "Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze", np. służby dyżurne, Dział Eksploatacji Lotniska, Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza. Własne zadania miały też Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Zmian trzeba było dokonać w ciągu jednej nocy, zrobiono to w nocy 5 na 6 października br.
Zmodyfikowano wszystkie oznaczenia poziome znajdujące się na nawierzchni pola manewrowego (droga startowa i drogi kołowania). Wodą pod wysokim ciśnieniem usunięto cyfry "7" oraz "9", a w ich miejsce namalowano "6" oraz "8". Wymienione zostały piktogramy na ośmiu podświetlanych znakach poziomych oraz sześciu niepodświetlanych. W czasie operacji trzeba było czasowo zamknąć część pola manewrowego. Prace zostały przygotowane z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, tak żeby przewoźnicy mogli się z nimi zapoznać i ewentualnie skorygować rozkład lotów.
- Dokonaliśmy także zmian w systemach AWOS (Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych), ATIS (Automatyczny System Informacji Lotniczej) oraz w panelu sterowania oświetleniem nawigacyjnym
- wskazuje Piotr Adamczyk.
Międzynarodowy Port Lotniczy w Katowicach-Pyrzowicach pod względem liczby odprawianych pasażerów oraz liczby operacji lotniczych znajduje się na czwartym miejscu wśród polskich lotnisk. Z Katowic latają m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, "Lufthansa", "Wizz Air" czy "Ryanair". Port posiada trzy terminale pasażerskie o łącznej przepustowości ok. 8 mln pasażerów rocznie (oraz jeden terminal cargo, pod względem tonażu ładunków przewiezionych ruchem lotniczym rocznie, lotnisko w Pyrzowicach zajmuje drugie miejsce w Polsce po warszawskim im. F. Chopina.).
Z "Katowice-Airport" najczęściej korzystają mieszkańcy woj. śląskiego, ale też Opola, Krakowa, Łodzi oraz czeskiej Ostrawy. Loty stąd odbywają się w blisko 60 kierunkach do 20 krajów (bez czarterów), głównie do miast europejskich, na Bliski Wschód i do Afryki Północnej. Port dysponuje jedną z najdłuższych dróg startowych dostępnych w Polsce, liczącą 3,2 km długości i 45 m szerokości (oddano ją do użytku w 2015 r.).