Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Via Baltica niemal gotowa. Rząd dotrzymał słowa!

Zakończono prace przy kolejnym odcinku drogi ekspresowej S61, łączącej Warszawę i Białystok. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do użytku 19,5-kilometrową trasę od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Tym samym całość drogi ekspresowej S61 rozciąga się już na ponad 200 km z planowanych 220 km.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do ruchu odcinek drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa na trasie Warszawa - Białystok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do ruchu odcinek drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa na trasie Warszawa - Białystok
Twitter/Ministerstwo Infrastruktury

Z informacji przekazanej przez GDDKiA wynika, że kierowcy już teraz mogą korzystać z nowego odcinka tej strategicznej trasy. Pozostaje jeszcze do ukończenia 13-kilometrowa obwodnica Łomży, która ma być gotowa do użytku w połowie przyszłego roku.

Minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, wyraził swoje zadowolenie z postępów prac:

"Rząd dotrzymał słowa: zrealizował już prawie cały szlak Via Baltica. Od dzisiaj województwa mazowieckie i podlaskie oraz wschodnia część województwa warmińsko-mazurskiego są połączone komfortową i bezpieczną drogą ekspresową. W ten sposób kolejne kilometry dochodzą do polskiej sieci dróg szybkiego ruchu. Inwestujemy w każdym regionie kraju i dbamy o zrównoważony rozwój Polski".

Podkreślił również, że od 2016 roku w Polsce wybudowano ponad 5 tys. km dróg szybkiego ruchu i autostrad, co przekroczyło pierwotne plany. Adamczyk zaznaczył:

"Naszym celem są bezpieczne, komfortowe drogi. Naszym celem są drogi, które dają szansę na rozwój gospodarczy regionu przez który przebiegają".

Szczegóły inwestycji

Nowo oddany odcinek z Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej, przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś).

W ramach realizowanej inwestycji powstały dwa węzły drogowe: Ostrów Mazowiecka Północ, na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Zbudowano także 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.

Projekt, realizowany w systemie Projektuj i buduj, kosztował 843 mln zł, z czego 433,5 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przyszłość S61

Trasa ekspresowa S61 docelowo będzie miała ok. 220 km długości i przebiegać będzie przez trzy województwa: mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

GDDKiA informuje, że w województwie podlaskim kierowcy korzystają już z ponad 121 km tej drogi. Z początkiem roku oddano do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu otwarto węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód. Od sierpnia, dostępna jest trasa Ełk Południe – Wysokie.

Wciąż trwają prace przy budowie ostatniego fragmentu S61 w województwie podlaskim, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). Ten odcinek, będący obwodnicą Łomży, ma być udostępniony do ruchu na jednej jezdni w połowie 2024 roku. Rok później droga będzie dostępna w pełnym standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

S61 - kluczowe znaczenie dla Polski i Europy

Budowa drogi ekspresowej S61 nie tylko znacząco wpłynie na sieć dróg w Polsce, ale ma także europejskie znaczenie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy, który docelowo przejmie ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi. Taka infrastruktura to krok naprzód dla całego regionu, wpływając na zrównoważony rozwój gospodarczy oraz poprawiając komfort i bezpieczeństwo podróżujących.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

 

dp