Modernizacja dworców i linii kolejowych w regionach oraz zapewnienie lepszej dostępności do kolei, w szczególności dla mieszkańców mniejszych miejscowości, to tematy, o których rozmawiali przedstawiciele największych polskich spółek kolejowych podczas debaty „Kolej w wyrównywaniu szans".
Wiele dla odbudowy polskiej kolei zostało już zrobione, ale sporo jest jeszcze do zrobienia. Jak zauważył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, brak transportu to bardzo poważny problem społeczny.
– Wciąż prawie 100 sołectw oraz 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców jest wykluczonych, bo nie ma dostępu do kolei pasażerskich. Naszą rolą jest to zmienić
– mówił Bittel.
Przypomniał o dwóch programach, których wprowadzenie całkowicie odmienia sytuację. Pierwszy: Kolej Plus zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej o połączenia miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osób (które nie mają dostępu do kolei pasażerskiej i towarowej) z miastami wojewódzkimi. Drugi to fundusz autobusowy, który już umożliwił przywrócenie 1,4 tys. połączeń autobusowych.
– Transport drogowy powinien być uzupełnieniem kolejowego. Kolej nie dotrze do każdej najmniejszej miejscowości, ale powinna stanowić szkielet obudowany siecią linii autobusowych. To inwestycja w rozwój – zaznaczył wiceminister.
Modernizacja dworców
Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A., zwrócił uwagę, że istotnym elementem odnowy kolei w Polsce, obok przywracania połączeń, jest modernizacja dworców. – Dworzec jest ważnym punktem na mapie każdego miasta, jest jego wizytówką. Dlatego do 2023 r. zostanie przeprowadzonych 189 inwestycji dworcowych w całym kraju. Jedna trzecia tego programu jest już zrobiona – tłumaczył Golubiewski. Jak mówił, efektem realizacji Programu Inwestycji Dworcowych będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych dworce. PKP S.A. stawia również na budowę nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. – Przewidziano wdrożenie rozwiązań energooszczędnych, obniżających koszty utrzymania dworców, takich jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła czy systemy odzyskiwania deszczówki. Na dworcach będą usprawnienia dla osób o ograniczonej możliwości ruchowej oraz rodziców z dziećmi. Przed budynkami znajdą się stacje ładowania aut elektrycznych oraz wypożyczalnie rowerów – wyliczał przedstawiciel PKP S.A.
Trwają miliardowe inwestycje
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel przypomniał, że spółka realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 76 mld zł. – W ramach inwestycji PLK zmodernizują 9 tys. km torów oraz setki stacji i przystanków. Przywracamy kolej nie tylko w mniejszych ośrodkach, ale również w aglomeracjach – zauważył. Szef PLK przypomniał o oddanej do użytku przed rokiem w Warszawie zmodernizowanej linii obwodowej, na której zarówno przebudowano istniejące przystanki, jak i zbudowano nowe. To przełożyło się na to, że codziennie z linii obwodowej korzysta kilkadziesiąt tysięcy ludzi i pokazuje, jak bardzo potrzebne były tam prace.
Ireneusz Merchel wskazał też inwestycje, dzięki którym możliwe jest przywracanie połączeń kolejowych do mniejszych ośrodków. Jako przykład podał przywrócenie połączenia kolejowego z Legnicy do Lubina, a następnie do Rudnej Gwizdanów, a także remont linii Lewki–Hajnówka czy modernizację trasy Ostrołęka–Chorzele.
– Jestem często pytany, dlaczego nie ma jeszcze połączenia w danej miejscowości. Trzeba pamiętać, że program inwestycyjny ma charakter wieloletni. Dwie trzecie czasu inwestycji zajmuje jej przygotowanie, a resztę – realizacja
– zaznaczył Merchel.
Na komfort podróżowania stawia PKP Intercity. Z badań przeprowadzonych przez spółkę wynika, że jest to najważniejszy aspekt podróży dla pasażera. Dlatego przewoźnik inwestuje w nowoczesny tabor wyposażony w to wszystko, czego oczekuje pasażer – wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka sieciowe czy bezprzewodowy internet.
– Chcemy, by nasi klienci poczuli się otoczeni opieką w pociągu, dlatego stawiamy też na wykwalifikowaną załogę, oferujemy przedziały rodzinne czy strefę ciszy. W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w grudniu, pojawiają się nowe połączenia, wracają stare, a także zwiększa się liczba przystanków na trasach. Jednocześnie dbamy o to, żeby utrzymywać wysoką częstotliwość kursowania pociągów między największymi miastami – tłumaczył Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Dostęp do kolei towarowej
Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A., zauważył, że właściwe wykorzystanie położenia Polski leżącej na zbiegu szlaków transportowych to ogromny potencjał rozwojowy, który obecnie przy systemowym podejściu rządu zaczął być wreszcie wykorzystywany. Zwrócił uwagę na potrzebę rozbudowy portów, które są generatorem ładunków i prowadzącej do nich infrastruktury. Podkreślił, że PKP Cargo ewoluuje w kierunku operatora integrującego procesy logistyczne w ramach kompleksowej oferty dla swoich klientów.
– Rozwój przewozów towarowych jest implikowany rozwojem gospodarczym, dlatego zainteresowanie cargo bardzo szybko rośnie. Stąd potrzeba rozbudowy sieci nowoczesnych terminali intermodalnych
– tłumaczył Warsewicz.
Obecnie zagęszczenie terminali w Polsce jest ponaddwukrotnie mniejsze niż w Europie Zachodniej. W ocenie prezesa PKP Cargo rozwój centrów logistycznych, szczególnie na skrzyżowaniu głównych szlaków transportowych, to działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju wszystkich części kraju.
Artykuł sponsorowany