Dzieci i młodzież chętnie korzystają ze smartfonów. Urządzenia te mogą służyć nie tylko do rozrywki. Zainstalowanie w nich – pod nadzorem rodziców – odpowiedniej bankowej aplikacji pomoże młodym ludziom w nauce zarządzania swoim budżetem.
Smartfon pomoże również obsługiwać konto, tak by jak najwcześniej mogli doskonalić się w niełatwej sztuce finansowej zaradności. Konto internetowe dla dziecka lub nastolatka to też doskonała okazja do wprowadzenia go w tematy związane z cyberbezpieczeństwem.
Konto bankowe przeznaczone dla dzieci i młodzieży to dobry pomysł na zastąpienie tradycyjnej świnki-skarbonki. PKO Bank Polski posiada dwa rachunki skierowane do tych grup: PKO Konto Dziecka i PKO Konto Pierwsze. Ten pierwszy powstał z myślą o dzieciach od urodzenia do 13. roku życia, drugi zaś jest dla młodzieży w wieku 13–18 lat.
Umiejętne i świadome korzystanie przez młodych z elektronicznych usług bankowych w sezonie wakacyjnym, a więc jakże często z dala od domu i rodziców, nabiera szczególnego znaczenia. Przy wyjeździe na wakacyjny obóz czy kolonie dziecko nie musi brać gotówki, ma kartę i aplikację.
Nastolatki korzystające z PKO Konta Pierwszego dodatkowo mogą rozliczyć się BLIKIEM z kolegami za składkową pizzę czy hot dogi.
PKO Bank Polski oferuje tego typu konta już od 2013 roku. To odpowiedź na jakże aktualne przysłowie: „czego Jaś (albo Marysia) się nie nauczy…” Nauka zarządzania pieniędzmi jest ważna od najmłodszych lat. Potrzebne jest więc możliwie najwcześniejsze rozpoczynanie z dziećmi rozmów o tym, jak powinny gospodarować kieszonkowym czy otrzymanymi w prezencie pieniędzmi.
Umiejętne posługiwanie się pieniędzmi na specjalnie stworzonych przez bank kontach dla dziecka czy nastolatka daje wiele korzyści. Rzecz jasna zdobywanie tych umiejętności odbywa się pod czujnym okiem rodziców.
Zalet posiadania konta przez dziecko jest wiele. Co ważne, wejście w świat finansów jest proste. Konto daje możliwość odkładania na wymarzoną zabawkę, nowy rower czy konsolę. Dodatkowym atutem jest świadomość, że ma się własne pieniądze, i to w banku. Jak wskazują najnowsze badania przeprowadzone przez Związek Banków Polskich, niemal 50 proc. młodych Polaków zakłada swoje pierwsze konto bankowe jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Z kolei Kantar TNS poinformował, że pierwsza aktywność bankowa jest podejmowana przez tzw. pokolenie Z o wiele wcześniej, niż miało to miejsce jeszcze dekadę temu. Dziś aż 80 proc. najstarszych nastolatków posiada już konto osobiste, podczas gdy w 2009 roku było ich jedynie 40 proc.
Tymczasem, bez względu na rosnącą popularność korzystania z nowoczesnej bankowości i stosunkowo młody wiek, kluczowy pozostaje rozwój wiedzy ekonomicznej, i to od najmłodszych lat. Tu istotny powinien być też wpływ rodziców, którzy w ramach kont oferowanych przez PKO Bank Polski mają możliwość kontrolowania tego, co robi dziecko, w jaki sposób zarządza pieniędzmi i akceptują finansowe decyzje swoich pociech.
PKO Bank Polski był pierwszym bankiem na rynku polskim, który wyszedł z ofertą kont dla dzieci w wieku 0–13 lat, w tym przeznaczonym specjalnie dla nich serwisem internetowym i aplikacją mobilną. Serwis PKO Junior dostępny jest od lipca 2013 roku (aplikacja od maja 2016 roku) i był uruchomiony jako jeden z pierwszych na świecie serwisów bankowości internetowej dla najmłodszych i zarazem kompleksowy program edukacji finansowej.
PKO Konto Dziecka stanowi element kompleksowej oferty finansowo-edukacyjnej PKO Junior. Dziecko może zarządzać swoim kontem i oszczędnościami przez serwis internetowy PKO Junior i aplikację mobilną PKO Junior. Aplikacja PKO Junior dostępna jest dla telefonów z systemami Android i iOS. Można ją pobrać ze sklepów: Google Play lub App Store. Dzięki tym narzędziom dziecko uczy się stawiać pierwsze kroki w bankowości pod okiem dorosłych:
Mając konto w PKO Banku Polskim, można otworzyć PKO Konto Dziecka na kilka prostych sposobów: bez wychodzenia z domu w serwisie internetowym iPKO lub za pośrednictwem kuriera, a także w dowolnym oddziale. Osoby, które nie mają rachunku w PKO Banku Polskim, mogą również bez wychodzenia z domu otworzyć dwa konta – najpierw dla siebie, a następnie dla dziecka.
Prowadzenie PKO Konta Dziecka oraz przelewy z rachunku (wewnętrzne i standardowe) są bezpłatne. Jeszcze inne możliwości oferuje usługa autooszczędzania w PKO Koncie Dziecka, która umożliwia automatyczne zasilenie rachunku PKO Konto Dziecka po wykonaniu na koncie rodzica płatności kartą, telefonem z IKO lub przelewu, w tym zlecenia stałego. W tym celu wystarczy, że rodzic wskaże rodzaj transakcji, dla których usługa ma być aktywna, oraz wybierze jeden z trzech sposobów zasilania rachunku dziecka:
W ten sposób transakcje na koncie osobistym rodzica będą przynosiły korzyść w postaci dodatkowych oszczędności na PKO Koncie Dziecka. Usługę tę można aktywować w aplikacji mobilnej IKO, serwisie internetowym iPKO oraz w placówkach banku.
Wprowadzona w 2013 roku oferta PKO Junior to odpowiedź na zmieniające się trendy, jeśli chodzi o edukację, ale i zachowania najmłodszych, dla których korzystanie z nowych technologii oraz poruszanie się w wirtualnym świecie jest czymś zupełnie naturalnym.
Dzieci mają dostęp do bankowości przez serwis internetowy i aplikację na telefon. Bank udostępnia także najmłodszym i ich rodzicom materiały edukacyjne w wersji on-line, jak i drukowanej, oraz gry edukacyjne, dzięki którym najmłodsi uczą się kształtowania odpowiednich postaw i nawyków w zakresie oszczędzania nie tylko pieniędzy, ale i zasobów naturalnych naszej planety czy żywności.
W serwisie iPKO rodzice mogą kontrolować finanse dziecka i dodatkowo także edukować: mają dostęp do konta dziecka 24 godziny na dobę; mogą zasilać konto szybkimi przelewami, transakcje mogą zatwierdzić lub odrzucić w swoim serwisie iPKO; mogą decydować, które funkcje serwisu i aplikacji PKO Junior będą dostępne dla dziecka (poniżej 10. roku życia inicjowanie przelewów i doładowań telefonu komórkowego są domyślnie wyłączone); mogą zarządzać kartą PKO Junior dziecka – w każdej chwili zasilić, zmienić dzienny limit albo zablokować kartę.
Mogą też (w PKO Junior) wyznaczać dziecku „zadania” i przyznawać nagrody za ich wykonanie. Rodzice mogą dawać dziecku określone wyzwania finansowe w czterech obszarach: odpowiedzialności, planowania, systematyczności oraz wytrwałości. Każde wyzwanie ma swój termin realizacji oraz nagrodę, którą także określają rodzice. Może to być np. wspólna wyprawa w ciekawe miejsce, nagroda rzeczowa, pieniężna lub inna dowolnie określona przez rodzica. O tym, czy dane wyzwanie podjąć, dziecko decyduje samodzielnie.
Prowadzenie konta jest bezpłatne. PKO Konto Dziecka po ukończeniu przez właściciela 13 lat automatycznie jest przekształcane w PKO Konto Pierwsze.
Ponadto dla dzieci do 13. roku życia w ofercie banku dostępna jest wygodna i bezpieczna karta debetowa PKO Junior. Z kartą dziecko może:
Dla nastolatków, którzy ukończyli 13 lat, bank stworzył PKO Konto Pierwsze. Nastolatek w wieku 13–18 lat może założyć je w obecności rodzica/opiekuna prawnego, który potwierdza możliwość dysponowania wszystkimi środkami przez dziecko. Aby otworzyć konto, wystarczy dokument tożsamości rodzica i legitymacja dziecka (lub dowód osobisty albo paszport dziecka).
PKO Konto Pierwsze dla młodzieży 13–18 lat posiada większość funkcji konta osoby dorosłej. Jego właściciel może korzystać z serwisu internetowego iPKO i aplikacji mobilnej IKO. Prowadzenie rachunku jest bezpłatne. Do konta wydawana jest karta debetowa z funkcją wielowalutową – może zamówić kartę z wybranym wizerunkiem z galerii kart PKO, w tym kart Galerii Oficjalnych Kart Ekstraklasy. Te ostatnie służą do płacenia za bilety na mecze i gadżety klubowe. Do wyboru karty z ogólnym wizerunkiem lub w barwach klubów: Górnika Zabrze, Jagiellonii Białystok, Lecha Poznań, Lechii Gdańsk, Legii Warszawa, Piasta Gliwice, Pogoni Szczecin, Śląska Wrocław, Wisły Kraków, Wisły Płock, Zagłębia Lubin, Rakowa Częstochowa, Cracovii, PGE FKS Stal Mielec, Warta Poznań oraz TS Podbeskidzie Bielsko-Biała.
PKO Konto Pierwsze obsługiwane jest całkowicie przez internet i aplikację mobilną, dzięki której można wygodnie np. sprawdzać stan konta czy płacić w sklepach i internecie za pomocą BLIKA lub oddać komuś pieniądze przelewem na telefon BLIK. To konto, z którego można korzystać niemal zupełnie bez opłat. Prowadzenie konta oraz wypłaty ze wszystkich bankomatów w kraju i na świecie są za 0 zł, karta do konta z funkcją wielowalutową może być również za 0 zł, jeśli dokona się minimum dwóch płatności kartą lub BLIKIEM w okresie rozliczeniowym.
Karty wydane dla nastolatków korzystających z PKO Konta Pierwszego są często używane. Klienci banku z tej grupy wiekowej preferują płatności bezgotówkowe w sklepach i internecie, jedynie co czwarta karta wykorzystywana jest do wypłaty gotówki. Z danych PKO Banku Polskiego wynika ponadto, że nastolatki dokonują transakcji równie często, co pozostali klienci banku, jednak – co naturalne – na niższe kwoty. Wygląda na to, że praktyczna nauka zdroworozsądkowego zarządzania finansami u wielu młodych ludzi przynosi dobre efekty.