Nowiutkie pociągi, lokomotywy, wagony i dosłownie wszystko co jeździ po szynach. To powód, że targi TRAKO zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem - nie inaczej jest podczas tegorocznej edycji. Partnerem finansowym wydarzenia jest bank Pekao S.A., należący również do międzynarodowego konsorcjum, które podpisało strategiczną umowę dotyczącą rynku kolejowego.
W Gdańsku właśnie się odbywają 15. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023, które wprawdzie dedykowane są gościom branżowym, ale docierające informacje niewątpliwie śledzą wszyscy pasjonaci kolei.
ℹ️Podczas 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych #TRAKO, spółka @PKPIntercityPDP zaprezentowała pierwszą polską lokomotywę wielosystemową. Jest ona częścią największego w historii programu inwestycyjnego "Kolej Dużych Inwestycji". W wydarzeniu wziął udział wiceminister… pic.twitter.com/3uz4EZSviA
— Ministerstwo Aktywów Państwowych 🇵🇱 (@MAPGOVPL) September 20, 2023
„TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Prezentacja aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie” – zapewniają organizatorzy wydarzenia, w którym weźmie udział w sumie ok. 25 tysięcy gości.
Na gdańskich targach pojawili się reprezentanci najważniejszych uczestników branży kolejowej, a ze zdjęć publikowanych w mediach społecznościowych widać, że pokazano dosłownie wszystko co jeździ po szynach w całej Polsce. Były bowiem najnowszej generacji wagony, lokomotywy, tramwaje, a także sprzęt, który służy do reagowania w sytuacjach awaryjnych.
Tabor PKP Intercity na Trako 2023 - nowa lokomotywa wielosystemowa Griffin od NEWAG i wagony wyprodukowane przez FPS H. Cegielski. pic.twitter.com/zomMWsHsUD
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 20, 2023
Obecny był nawet słynny Rogatek, bo poza prezentacją sprzętu kolejowego, nie zapomniano o bardzo ważnej kwestii, czyli bezpieczeństwie na przejściach kolejowych.
Oprócz firm bezpośrednio działających na rynku o tym profilu, nie brakowało przedsiębiorstw z nimi współpracujących. Oczywiście, obecny był również Bank Pekao S.A., który od dawna jest zaangażowany w finansowanie infrastruktury kolejowej, a zarazem polskich spółek, których profilem działalności jest transport kolejowy.
Podczas tego typu wydarzeń omawiane są rozmaite plany i inwestycje mające pomóc w rozwoju branży. Zapadają również ważne decyzje. Nie inaczej było w Gdańsku.
Poinformowano chociażby o sfinalizowaniu umowy z firmą CARGOUNIT, liderem na rynku wynajmu lokomotyw w Europie Środkowej i Wschodniej. Dotyczy ona finansowania o łącznej wartości 1,5 miliarda złotych, a w konsorcjum polskich i zagranicznych instytucji finansowych biorących udział w przedsięwzięciu obecny jest Bank Pekao S.A.
„W tego rodzaju transakcjach bierzemy udział ze szczególną przyjemnością. To największe w historii polskich firm z sektora prywatnego finansowanie taboru kolejowego,
które wspiera nowoczesny niskoemisyjny transport i doskonale wpisuje się w naszą strategię ESG i plany banku w zakresie wspierania zielonych projektów”
– tłumaczy Dieter Lobnig, dyrektor Departamentu Bankowości Inwestycyjnej i Finansowania Nieruchomości w Banku Pekao.
Finansowanie obejmuje kredyt terminowy na refinansowanie istniejącego zadłużenia, kredyt rewolwingowy i kredyt inwestycyjny na finansowanie zakupów lokomotyw spółki do 2026 r., w tym dostaw lokomotyw Vectron MS od Siemens Mobility.
„Finansowanie ma zrównoważony charakter i jest udzielone w formule Sustainability Linked Loan, którego oprocentowanie zależy od spełnienia przez kredytobiorcę celów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Zapewni CARGOUNIT środki niezbędne do zakupu ok. 70 przyjaznych dla środowiska lokomotyw”
– zapewnia Pekao S.A.