"Postawa zarówno Trzaskowskiego, jak i całej Platformy Obywatelskiej to jest dbanie o bardzo konkretny interes gospodarczy Niemiec" - tak o krytycznym podejściu opozycji do inwestycji, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, mówił w rozmowie z nami Marcin Horała - wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Polityk był jednym z gości Forum Klubów "Gazety Polskiej" województwa pomorskiego w Gdyni. Wraz z eurodeputowaną PiS - Anną Fotygą oraz prof. Piotrem Grochmalskim, prowadził on panel pt. "Polska po inwazji na Ukrainę. Wyzwania, kierunki zmian".
Wiceministra funduszy i polityki regionalnej zapytaliśmy wprost: jakie znaczenie dla polskiej infrastruktury ma właśnie CPK.
"Program inwestycyjny CPK szereg wielu inwestycji - lotniska, kolei, transportu drogowego, ma dla polskiej infrastruktury znaczenie kluczowe"
"Mamy Program Budowy Dróg, Krajowy Program Kolejowy. To są takie programy, przy których patrzymy na perspektywę czasu oraz to, ile środków będzie trzeba na to przeznaczyć. Wtedy zbiera się szereg wielu ważnych projektów tak, żeby tą kwotę wydać"
"Najpierw przeprowadzono analizę potrzeb naszego kraju. Sprawdzono, czego dokładnie brakuje, co już mamy, co będzie wybudowane w ramach tych wspomnianych już programów, a czego jeszcze nie ma. To wszystko po to, aby Polska mogła być krajem naprawdę dobrze rozwiniętym pod względem infrastruktury - transportowym. Żebyśmy nie odbiegali od Francuzów, od Niemców"
Odnosząc się do tematów Niemiec, przytoczyliśmy kontrowersyjną wypowiedź Rafała Trzaskowskiego, który to potępił pomysł utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo... "mamy lotnisko w Berlinie, z którym ciężko będzie konkurować".
Odpowiadając, pełnomocnik rządu ds. CPK przyznał, że "analiza wykazała, że brakuje nam dużego międzykontynentalnego lotniska, a obecnie to właśnie ten segment polskiego rynku oddajemy Niemcom za darmo".
"Postawa zarówno Trzaskowskiego, jak i całej Platformy Obywatelskiej to jest dbanie o bardzo konkretny interes gospodarczy Niemiec..."
Centralny Port Komunikacyjny to spółka przygotowująca m.in. budowę nowego portu lotniczego, który będzie węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, integrującym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.