Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Otwarcie tunelu na zakopiance im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Prezes PiS: "Działali we dwoje dla Polski"

- Otwierana jest dziś bardzo ważna inwestycja. Ten tunel jest największym w Polsce i nosi imię Pary Prezydenckiej, bo uczynili wiele dla demokracji w Polsce - powiedział na otwarciu dwukilometrowego tunelu w ciągi popularnej zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

twitter.com/pisorgpl

Prezes PiS mówił, że przyczyną nadania tunelowi imienia pary prezydenckiej jest fakt, iż Lech i Maria Kaczyńscy "działali we dwoje dla Polski, dla polskiej demokracji, wolności suwerenności".

"Była dla niego niezwykle ważną podporą. Maria Kaczyńska była pierwszą damą, która potrafiła wykonywać swoje obowiązki znakomicie. Dziś Polska, choć jest w trudnej sytuacji, jest krajem, który się szybko rozwija. Krajem, w którym po 2015 roku nastąpiło coś, co można nazwać realną zmianą ustroju. Odrzucony został postkomunizm, ustrój eksploatatorski, który dzielił społeczeństwo na profitentów i tych, którzy na nim tracili.  3 czy 4 zł za godzinę pracy to symbol tej sytuacji. Ta zmiana nie mogłaby nastąpić bez Lecha Kaczyńskiego. Tu chodzi o całą jego polityczną drogę. Całą drogę, która pozwoliła stworzyć w Polsce obóz, który w sposób racjonalny potrafił przeciwstawić się temu, co po 1989 r. było złe"

- podkreślił Kaczyński. 

"Otwierana jest dziś bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie tej drogi, drogi ważnej, potrzebnej. Potrzebnej dla Małopolski ale także dla całej Polski. Mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, że dotrze ona także do Zakopanego. Jednocześnie mamy do czynienia z uroczystością nadania temu tunelowi imienia Marii i Lecha Kaczyńskich"

- powiedział prezes partii rządzącej. 

"Lech Kaczyński jest patronem, ale jednocześnie inicjatorem i człowiekiem, który stworzył możliwość. Otworzył drogę, którą w tej chwili idziemy. Wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami. Zasługuje, by wraz ze swoją małżonką na to, by jego nazwiskiem nadawać ulice miast i budować mu pomniki"

- ocenił prezes PiS. 

Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego północnego portalu. Prace odbywały się w systemie ciągłym - 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzono bez przerw i postojów, co wiązało się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które były na bieżąco monitorowane przez ekspertów. Na bieżąco wykonywana była też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

Przed udostępnieniem tunelu kierowcom, wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić kierowcom bezpieczeństwo zostały odpowiednio sprawdzone. Podczas testów, które prowadzone były w ostatnich dniach, wszystkie urządzenia zadziałały jak należy.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 mld. 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł. Sama budowa odcinka tunelowego kosztowała ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą tunelu była firma Webuild, która przejęła Astaldi.

Oddanie tunelu do użytku i połącznie go z istniejącą trasą S7 znacząco przyspieszy podroż pod Tatry. Obecnie wykonywany jest 16-kilometrowy ostatni odcinek dwujezdniowej drogi S7 Rdzawka - Nowy Targ. Ma być gotowy w połowie 2024 r. Ta inwestycja będzie kosztowała ponad 880 mln zł. Po otwarciu tego odcinka dwujezdniową zakopianką będzie można przejechać w całości od Nowego Targu do Krakowa.

 



Źródło: TVP Info, PAP, niezalezna.pl

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Mateusz Mol
Wczytuję ocenę...
Wideo