W drugim kwartale 2021 r. w Unii Europejskiej rosły rejestracje samochodów zasilanych elektrycznie. Udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) wzrósł ponad dwukrotnie – z 3,5 proc. w drugim kwartale 2020 r. do 7,5 proc. w tym roku – podczas gdy hybrydy plug-in (PHEV) stanowiły 8,4% wszystkich sprzedanych nowych samochodów. Popyt na samochody hybrydowe (HEV) również silnie wzrósł w tym trzymiesięcznym okresie, stanowiąc 19,3 proc. rejestracji samochodów w UE. Jednocześnie zmniejszył się udział w rynku tradycyjnych rodzajów paliw (benzyny i oleju napędowego), które łącznie stanowią 62,2% sprzedanych nowych samochodów. - możemy dowiedzieć się z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA)
Jak informuje ACEA od kwietnia do czerwca 2021 r. rejestracje zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych wzrosły w całej UE (odpowiednio o 25,3 proc. i 7,8 proc.) w związku z niską bazą porównawczą ze względu na zeszłoroczne ograniczenia COVID-19. Wzrost ten był jednak znacznie skromniejszy w porównaniu z innymi segmentami paliw, co spowodowało zmniejszenie udziałów w rynku. Z tego też względu udział samochodów napędzanych na olej napędowy na unijnym rynku motoryzacyjnym rynku wynosi obecnie 20,4 procent, co oznacza spadek z 29,4 procent w porównaniu do drugiego kwartału 2020 r.
Podobnie udział w rynku samochodów benzynowych zmniejszył się o 10 punktów procentowych (z 51,9 proc. w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. do 41,8 proc. w tym roku), pomimo wzrostu popytu na większości rynków UE, w tym na czterech głównych.
#Fuel types of new #cars in the EU 🇪🇺: battery 🔋 #electric 7.5%, ⚡️#hybrid 19.3%, ⛽️ #petrol 41.8% market share in second quarter of 2021.
— ACEA (@ACEA_auto) July 23, 2021
👉 https://t.co/O3IadD7id4#RoadToCarbonNeutrality
W drugim kwartale roku rejestracje pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) wzrosły o 231,6 proc., osiągając liczbę 210 298 samochodów. Tak duże wzrosty spowodowane jest rosnącym zainteresowaniem tymi pojazdami m.in. w Hiszpanii (+372,7 proc.) oraz w Niemczech (+357,0 proc.).
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) odnotowały jeszcze bardziej imponujący drugi kwartał 2021 r., przy czym rejestracje wzrosły o 255,8 proc. do 235 730 sztuk. Włochy były ponownie jednym z najsilniej rozwijających się rynków, z 21 647 samochodami typu plug-in zarejestrowanych od kwietnia do czerwca, co oznacza wzrost o 659,3 proc. rok do roku. Trzy inne główne rynki UE również odnotowały w tym roku imponujące wzrosty w segmencie PHEV: Hiszpania (+430,3 proc.), Francja (+276,4 proc.) i Niemcy (+269,9 proc.).
Z 541 162 sztukami sprzedanymi w UE w drugim kwartale roku, hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) pozostały największą kategorią samochodów z napędem alternatywnym. Rejestracje hybryd wzrosły ponad trzykrotnie od kwietnia do czerwca czyli aż o 213,5 proc. więcej niż rok temu.
Popyt na pojazdy na gaz ziemny (NGV) w Unii Europejskiej wzrósł o 41,8 proc. do 13 497 sztuk w drugim kwartale, głównie dzięki znacznemu wzrostowi we Włoszech (+94,0 proc.), które same stanowią 75 proc. całej sprzedaży UE w tym segmencie .
Liczba rejestracji samochodów napędzanych LPG wzrosła ponad dwukrotnie (+134,1 proc.) do łącznej liczby 59 363 sztuk, do czego przyczyniły się dobre wyniki we Włoszech (+89,5 porc.) i Francji (+266,0 proc.), dwóch największych rynkach samochodów na LPG w UE.