Ruda WRON-a rozdrażniona » czytaj więcej w Gazecie Polskiej! Więcej »

Kolej – transport pierwszego wyboru

Według szacunków w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie na kolej osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Tomasz Gontarz
Materiał prasowy

W tym roku ogłosiliście Państwo rozszerzenie strategii inwestycyjnej. Czy może Pan nakreślić strategię rozwoju PKP Intercity do roku 2030? Jakie efekty przyniesie jej realizacja?

Z 19 do 27 mld zł zostały zwiększone środki, jakie Spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. W ramach zwiększonych nakładów na inwestycje przeznaczymy do 2030 roku 24,5 mld zł na unowocześnienie floty, a na przyjazne środowisku stacje postojowe – 2,6 mld zł. 
PKP Intercity planuje zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych, zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów, a także zakupy: 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT), 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi, 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h, na które 5 stycznia bieżącego roku zostało ogłoszone postępowanie, oraz 28 nowych lokomotyw manewrowych. Ponadto w planach jest również modernizacja 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej. Dzięki inwestycjom w perspektywie 2030 roku standardem staną się podróże z prędkością 160–250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. 
W 2030 roku Spółka będzie więc dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11 proc. więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47 proc. więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi, 2466 wagonami (o 18 proc. więcej niż obecnie) oraz dodatkowo 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull.

Czy Spółka planuje też inwestycje w rozwiązania służące obsłudze pasażerów?

W ciągu kilku najbliższych lat planujemy m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Planowanie podróży będzie coraz łatwiejsze również dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się. Do ich potrzeb zostaną dostosowane biletomaty, system sprzedaży e-IC oraz aplikacja mobilna. Dodatkowo wdrożona zostanie statyczna i dynamiczna informacja pasażerska. 

Oczekiwanym przez pasażerów efektem na pewno jest wysoka jakość podróży. Czego zatem mogą się spodziewać klienci PKP Intercity po zrealizowaniu zamierzeń strategii?

Normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wifi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów. Natomiast wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace.
Docelowo PKP Intercity planuje oferować pasażerom podróże w ramach trzech kategorii: ekonomicznej, średniej oraz wysokiej. Pociągi kategorii wysokiej zapewnią połączenia między największymi miastami i sezonowo z popularnymi miejscowościami turystycznymi. Będą to połączenia o najkrótszym czasie przejazdu - szybszym od samochodu i konkurencyjnym wobec samolotu. Połączenia będą obsługiwane pojazdami EZT, mogącymi jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h.
Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Tę kategorię obsłużą klasyczne składy wagonowe o maksymalnej prędkości 200 km/h.
Pociągami kategorii ekonomicznej będzie można podróżować pomiędzy głównymi aglomeracjami z zatrzymaniami w mniejszych miastach i miejscowościach. W tej kategorii pasażerowie skorzystają z elektrycznych zespołów trakcyjnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych, składów typu push-pull oraz klasycznych składów wagonowych, które będą jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h.
W perspektywie 2030 roku chcemy zapewnić pasażerom przejrzysty, powtarzalny rozkład jazdy, który zagwarantuje stabilną i przewidywalną ofertę. Optymalna siatka połączeń stworzy spójną sieć transportową dla całego kraju, dostosowaną do potrzeb pasażerów oraz rytmu dobowej aktywności społeczeństwa. Jej rozwój jest również elementem walki z wykluczeniem transportowym, dzięki czemu zwiększy się dostępność komunikacyjna Polaków z mniejszych ośrodków miejskich. Nasze plany zakładają również rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych.

Na ile kolej ma szansę stać się równocześnie proekologiczna i konkurencyjna dla innych środków transportu?
Kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. W najbliższych latach stanie się środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców naszego kraju. Według szacunków w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie na kolej osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego.
Mamy ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Obecnie aż 85 proc. taboru spółki nie emituje spalin.

 



Źródło: Gazeta Polska

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
redakcja
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo