W ramach drugiej edycji konkursu "Zielony Transport Publiczny", 67 miast i gmin w Polsce chce kupić ponad 380 bezemisyjnych autobusów - poinformował NFOŚiGW. Dodano, że na wsparcie do zakupu przeznaczonych zostanie 916 mln zł. Samorządy uzyskają środki m.in. dzięki programowi w ramach Polskiego Ładu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował o zakończeniu drugiego naboru w ramach konkursu "Zielony Transport Publiczny".
Wyjaśniono, że do Funduszu trafiło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane.
Dla NFOŚiGW ważne jest to, że wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Dodano, że na zakup ekobusów przeznaczonych będzie 780,3 mln zł w formie bezzwrotnych dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowane pożyczki.
Fundusz przekazał, że w ramach złożonych wniosków planowane inwestycje zakładają kupno 340 autobusów elektrycznych oraz 48 busów wodorowych. Miasta i gminy chcą też zbudować 277 punktów ładowania oraz dwie stacje tankowania wodoru.
"Zgodnie z +Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku+, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu +Zielony Transport Publiczny+" - wskazała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Celem programu "Zielony Transport Publiczny" jest upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w Polsce.
"Warto także podkreślić, że w tej odsłonie programu zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać +zielony+ transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków" - wskazał p.o. prezesa NFOŚiGW Paweł Mirowski.
Fundusz wyjaśnił, że wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania zakupu autobusów, znalazło się sześć gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Łącznie do fazy negocjacji zakwalifikowało się 67 gmin