Uzbrojenie i awionika sytemu Eurofighter Typhoon oraz prędkość i pułap, na jakim operuje, gwarantują bezpieczeństwo na niebie. Pozostała część narodowych sił powietrznych wykorzystuje przewagę powietrzną typhoonów, aby realizować sobie przypisane role, różne dla F-16 czy F-35.
Samoloty przewagi powietrznej Eurofighter Typhoon są filarem złożonego i zróżnicowanego systemu obrony powietrznej, pozostając narzędziem odstraszającym wroga, ale przede wszystkim pozwalając utrzymać panowanie na niebie i jednocześnie przewagę na lądzie. Charakterystyka samolotu, potężne uzbrojenie, nowoczesne systemy oraz liczne podsystemy pokładowe, w jakie jest wyposażony, zapewniają narodowym siłom powietrznym doskonałą skuteczność operacyjną. Eurofighter Typhoon płynnie przechodzi swoje fazy generacyjne, które wymykają się popularnym wzorcom – jego ciągły rozwój jest istotą tego programu, który ma zapewniać stałe przywództwo technologiczne, tak istotne dla sił powietrznych. Idea programu Eurofighter wynika z długofalowej strategii obrony i wizji przemysłowej. Obydwa wektory stanowią o sile i bezpieczeństwie kraju – z jednej strony Typhoon jest narzędziem odstraszania i zapewnienia przewagi powietrznej, a z drugiej, dzięki ciągłemu rozwojowi, stanowi o doskonałości przemysłowej – zdolności, która jest podstawą bezpieczeństwa narodowego. Uczestnictwo w tym programie, do którego Polska jest zaproszona, ma podwójne korzyści: obronne i przemysłowe.
Firma Leonardo, poprzez którą Włochy i Wielka Brytania są dwoma z czterech partnerów programu Eurofighter, jest światowym liderem w dziedzinie elektroniki dla obronności i bezpieczeństwa. Leonardo jest dostawcą zaawansowanych systemów i podsystemów awionicznych, sensorów, systemów łączności i wymiany danych, walki elektronicznej i samoobrony dla najbardziej zaawansowanych samolotów bojowych w Europie i Ameryce.
Na bazie tego doświadczenia rozwijane są systemy samolotu Eurofighter Typhoon, które wnoszą do obronności najlepsze na świecie rozwiązania walki elektronicznej, znane jako „Praetorian”. Ten podsystem samoobrony (DASS) chroni Eurofightery przed wieloma zagrożeniami poprzez wykrywanie w otaczającym je środowisku energii elektromagnetycznej. Praetorian DASS nasłuchuje radary i systemy laserowe i zawczasu wykrywa pociski rakietowe, jeśli te miałyby zbliżyć się do samolotu.
System ten, najprościej rzecz ujmując, dezorientuje wroga, aby ten uznał, iż samolotu nie ma lub znajduje się gdzie indziej — jest to forma cyfrowego ukrywania się, choć nie jest to jedyne rozwiązanie zapewniające niewidzialność na niebie samolotu Eurofighter Typhoon.
Innym taktycznie ważnym elementem wyposażenia Eurofighterów jest PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment), to moduł IRST (Infrared Search and Track System), który umożliwia bierne wykrywanie i śledzenie szeregu statków powietrznych, a informacje o ich pozycji, prędkości, przyspieszeniu, trajektorii lotu itp. przesyłane są do komputera pokładowego. Wyposażenie to znacznie rozszerza możliwości samolotu, ponieważ pozwala na skryte, bez ujawniania własnej obecności i położenia wykrywanie samolotów wroga w przestrzeni powietrznej, znajdującej się w znacznej, poza zasięgiem wzroku odległości.
Na marginesie warto zauważyć, że doświadczenie zdobyte w ramach programu PIRATE zaowocowało rozwojem SkyWard, który jest obecnie flagowym produktem Leonardo w tym segmencie. SkyWard to system, który produkowany jest w zakładach Leonardo w Nerviano (k. Mediolanu) we współpracy z Leonardo UK w Southampton, zawierający najlepsze na świecie detektory podczerwieni. Dzięki wyjątkowej wydajności skanowania i obrazowania terenu SkyWard może wykrywać samoloty stealth ze znacznych odległości.
Głównym sensorem Typhoona jest oczywiście radar z matrycą aktywnego skanowania elektronicznego (AESA), opracowany i wyprodukowany przez firmę Leonardo i jej partnerów z konsorcjum. Najnowsza generacja technologii E-Scan radaru zapewnia większe pole obserwacji i największą w swojej klasie moc (częściowo dzięki dużemu rozmiarowi radaru, który mieści się w stożku przednim Typhoona) zarówno w operacjach powietrze–powietrze, jak i w powietrze– ziemia. Radar E-Scan (ECRS – European Common Radar System) przeciwstawia się wszelkim obecnym zagrożeniom ze strony środków napadu powietrznego dzięki możliwości jednoczesnego wykrywania i śledzenia wielu celów powietrznych i naziemnych, nawet podczas wykonywania intensywnych manewrów, do których samolot jest dobrze przystosowany. Przekłada się to na stałą kontrolę przestrzeni powietrznej pod większymi kątami i precyzyjne użycie pocisków dalekiego i średniego zasięgu. Innymi słowy, Typhoon może z łatwością wyeliminować wrogie samoloty znajdujące się z boku, powyżej i poniżej. Najbardziej nowoczesny radar E-Scan Eurofightera zapewnia rzeczywistą przewagę w powietrzu.
Wszystkie sensory Typhoona w połączeniu z najnowocześniejszym uzbrojeniem, takim jak Meteor MBDA (najlepszy na świecie pocisk powietrze-powietrze do zwalczania celów poza zasięgiem wzroku – BVR), a także ASRAM, Brimstone, Spear, Storm Shadow, zapewniają dominację w powietrzu i zdolność do neutralizacji zagrożeń na ziemi.
Typhoon lata wyżej i szybciej niż większość współczesnych myśliwców. Charakteryzuje się niekwestionowaną zwinnością dzięki innowacyjnej koncepcji aerodynamicznej, uzyskanej dzięki jednemu z najbardziej wyrafinowanych systemów kontroli lotu – Digital Flight Control System.
Dla samolotów bojowych dane misji mają fundamentalne znaczenie – zwiększają ich przeżywalność, podczas gdy każdy sensor systemu uzbrojenia jest „dostrajany” do rzeczywistej sytuacji na polu walki. Informacje wykorzystywane do aktualizacji i tworzenia danych misji są zbierane z szeregu zasobów. Najnowsze i najdokładniejsze informacje umożliwiają skuteczne zwalczanie szeregu zagrożeń i wspierają świadomość sytuacyjną pilotów. Także Praetorian DASS samolotu jest precyzyjnie dostrojony do właściwych zagrożeń. Nowe dane misji można wprowadzić do systemu uzbrojenia Eurofightera w niezwykle krótkim czasie, często w ciągu kilku godzin! To wyróżniająca się cecha tych samolotów i całego systemu Eurofighter.
Siły powietrzne, w których rozmieszczone są Typhoony, mają suwerenną kontrolę nad danymi misji. Zwiększa to ich zdolność do kształtowania własnego zbioru danych, aby przeciwdziałać specyficznej dla siebie panoramie zagrożeń. Polska również odniosłaby korzyści z przyłączenia się do tego systemu wraz z pozyskanymi Typhoonami, korzystając z wiedzy operacyjnej, która jest gromadzona od samego początku programu Eurofighter.