Wynalazek japońskiej firmy motoryzacyjnej Nissan może przyczynić się do redukcji poziomu hałasu emitowanego przez samochody i podniesienia ich wydajności energetycznej, otrzymał nagrodę magazynu Popular Science.
Technologia redukcji hałasu, czyli rozwiązanie znane jako akustyczny metamateriał, otrzymała nagrodę w kategorii Motoryzacja podczas tegorocznej edycji rozdania nagród Best of What’s New magazynu Popular Science. Metamateriał jest przełomowym wynalazkiem inżynierów Nissana, których celem jest stworzenie dla klientów relaksującej i cichej kabiny oraz zmniejszenie masy samochodu.
„Akustyczny metamateriał będzie miał szeroką gamę zastosowań – wykorzystamy go nie tylko w luksusowych i elektrycznych modelach, ale także w samochodach, w których użycie ciężkich materiałów wytłumiających dźwięk było do tej pory ograniczone” – powiedział Susumu Miura, starszy specjalista ds. inżynierii materiałowej Nissana odpowiedzialny za prace nad rozwojem akustycznego metamateriału. „Rozwój i zastosowanie tego materiału sprawi, że nasi klienci będą cieszyć się jeszcze większym komfortem i przyjemnością z jazdy” – dodaje.
Akustyczny metamateriał Nissana to nowy, lekki materiał o właściwościach wytłumiających dźwięk. Jego budowa i zasada działania są niezwykle proste: Kompozyt z trójwymiarowej kratki i folii z tworzywa sztucznego kontroluje drgania powietrza, aby ograniczyć transmisję hałasu w szerokim paśmie częstotliwości (500-1200 herców), w tym dźwięku silnika i odgłosu toczenia kół po nawierzchni drogi. Większość materiałów używanych do wytłumienia tego pasma częstotliwości jest głównie wykonanych z ciężkich gumowych płyt. Opracowany przez markę Nissan akustyczny metamateriał waży czterokrotnie mniej, a zapewnia analogiczny poziom wyciszenia.