Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia - spółki zależne PKN Orlen - przeznaczą na inwestycje w aktywa kolejowe koncernu nawet 300 mln zł do 2020 r., podała spółka."Program podzielony jest na etapy i dotyczy zarówno floty lokomotyw bocznicowych jak i przewozowych obu spółek. Obejmuje zarówno modernizacje jak i zakup nowego taboru. Łącznie do 2020 r. wydatki inwestycyjne w ramach tych zadań sięgnąć mogą 300 mln zł" - czytamy w komunikacie. 

W ramach realizacji pierwszego etapu strategii, spółki Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia będą poddawały modernizacji 3 lokomotywy spalinowe przeznaczone do obsługi na bocznicach Zakładu Głównego PKN Orlen w Płocku oraz Zakładu Orlen Południe w Trzebini. 

Po przeprowadzeniu modernizacji, która pozwoli uzyskać sprzęt o wyższej mocy, niezawodności oraz zdecydowanie lepszych parametrach w zakresie ochrony środowiska, tabor kolejowy zyska 2 lokomotywy typu 15D z nowoczesnym silnikiem firmy Caterpillar o mocy 1550 kW, spełniającym normy emisji spalin UIC IIIa. 

Podobny proces przejdzie jedna z lokomotyw Euronaftu, która po modernizacji będzie również dysponowała silnikiem Caterpillar, ale o mocy 708 kW. Do wykonania tych zadań wybrano spółkę Newag. Łączna wartość zawartych umów wynosi 13 mln zł zaś odbiór zmodernizowanych lokomotyw jest przewidziany na koniec bieżącego roku, podano. 

Jestem przekonany, że nowa strategia pozwoli nam podnieść efektywność, jakość i bezpieczeństwo świadczonych usług. W pierwszej kolejności zdecydowaliśmy się zaadresować potrzeby naszych operacji bocznicowych, gdyż wymiana wyeksploatowanego sprzętu przyniesie najwięcej wartości dodanej dla łańcucha dostaw PKN Orlen. Rozważając wiele opcji sprzętowych zdecydowaliśmy się postawić na polskiego dostawcę i polskie rozwiązanie, gdyż oprócz sprawdzonej konstrukcji gwarantuje to nam zdecydowanie lepsze wsparcie serwisowe, a także możliwość wykorzystania własnych warsztatów naprawczych

- powiedział prezes Orlen KolTrans Andrzej Raszewski, cytowany w komunikacie. 

Obecnie Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia eksploatują około 50 lokomotyw stanowiących w większości ich własność, zaś program rozwoju dla taboru kolejowego na lata 2017- 2020 zakłada zakup lub modernizację ok. 22 lokomotyw, które zapewnią zwiększenie zdolności przewozowych logistyki kolejowej PKN Orlen w Polsce. Plan odnowy floty obejmie również czeskie aktywa przewozowe koncernu - w Unipetrol Doprava. 

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 79,55 mld zł w 2016 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.