Po raz dziesiąty rusza plebiscyt Muzeum Historii Polski na Wydarzenie Historyczne Roku. Do 31 marca można zgłaszać projekty związane z szeroko rozumianą historią. Głosowanie odbywa się w trzech kategoriach: wydarzenie, wystawa oraz edukacja i multimedia. To jedyny tego rodzaju plebiscyt w Polsce, którego celem jest uhonorowanie organizatorów, twórców oraz inicjatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych w minionym roku.

Można do niego zgłaszać wydarzenia związane z szeroko rozumianą historią takie, jak filmy historyczne, wystawy, portale internetowe, odkrycia archeologiczne, powstanie nowych placówek działających na rzecz historii, konferencje i sympozja, innowacyjne przedsięwzięcia edukacyjne, gry, książki, audiobooki czy konkursy. 

Do kategorii „Wydarzenie” kwalifikują się np. festiwal, impreza plenerowa, konferencja czy sympozjum, a także komplet wydarzeń (książka, wystawa, strona internetowa, tablice), rekonstrukcja historyczna, wykopaliska archeologiczne, spektakl czy akcja społeczna. W kategorii „Wystawa” będzie można głosować na nową wystawę stałą lub czasową, e-wystawę czy otwarcie muzeum. Natomiast „Edukacja i multimedia” to projekty edukacyjne (np. warsztaty, lekcje, gry edukacyjne), publikacje, komiksy, e-wydarzenia/multimedia (np. film, audiobook), strony internetowe czy aplikacje mobilne.

Plebiscyt jest złożony z dwóch etapów. W pierwszym osoby prywatne i instytucje mogą zgłosić maksymalnie po jednym projekcie w każdej z kategorii. Propozycje można przesyłać za pomocą formularza dostępnego na stronie www.whr.muzhp.pl do 31 marca. W formularzu należy podać nazwę i opis projektu, jego kategorię, miejsce i datę, nazwę organizatora oraz uzasadnienie. Do zgłoszenia należy dołączyć materiały wizualne np. zdjęcia, filmy, prezentacje.

W zeszłym roku zgłoszono do niego ok. 200 wydarzeń. Łącznie od początku Plebiscytu było to ponad 700 przedsięwzięć.

Po zakończeniu pierwszego etapu jury do 7 kwietnia wskaże po pięć projektów w każdej z kategorii. Zostaną one zakwalifikowane do II etapu rywalizacji. Na wyłonione propozycje będzie można zagłosować w sondzie internetowej na specjalnie utworzonej przez organizatora stronie www.whr.muzhp.pl od 13 kwietnia do 14 maja.

I to jest ta najważniejsza część Plebiscytu, która sprawia, że to jedyny tego typu konkurs, ponieważ głos zabierają w nim internauci. Każdy z nich może oddać głos na jedną propozycję w każdej z kategorii. Wybiorą w ten sposób trzy zwycięskie przedsięwzięcia, które zostaną uhonorowane statuetkami autorstwa rzeźbiarza Macieja Zychowicza

– powiedział rzecznik prasowy Muzeum Historii Polski Marek Stremecki. 

Ogłoszenie wyników Plebiscytu zaplanowano na 1 czerwca podczas uroczystej gali.

Dzięki temu Plebiscytowi niezwykle organizują się i konsolidują lokalne społeczności, z których przedsięwzięcia biorą w nim udział. Wiemy z lat ubiegłych, że np. lokalna prasa potrafi nawoływać do głosowania na tamtejsze wydarzenie. Prawdziwą nagrodą w Plebiscycie, co podkreślają uczestnicy, jest przede wszystkim promocja tych wydarzeń na szeroką skalę i popularyzacja historii. Jest to też takie docenienie często bardzo dużego wysiłku organizatorów, twórców, inicjatorów tych przedsięwzięć. Docenienie najpierw przez jurorów, a później przez internautów, których ponad 7 tys. oddało w ubiegłym roku głos w konkursie. Łącznie od początku Plebiscytu głosowało w nim ponad 40 tys. internautów

– zaznaczył rzecznik.

W poprzedniej edycji konkursu w kategorii „Wystawa” zwyciężyła ekspozycja stała stołecznego Muzeum Katyńskiego. W kategorii „Wydarzenie” za najważniejsze uznano widowisko historyczne „Obława Augustowska. Lipiec 1945” zorganizowane przez Grupę Rekonstrukcji Historycznej „Garnizon Suwałki” i Muzeum Okręgowe w Suwałkach. W kategorii „Edukacja i multimedia” najwięcej głosów uzyskała akcja społeczna „Chwalimy się Powstaniem” przeprowadzona przez „Głos Wielkopolski”.

Plebiscyt honorowym patronatem objął minister kultury. Patronami medialnymi są Polska Agencja Prasowa i portal historyczny dzieje.pl.