Rosyjska Flota Pacyficzna otrzymała w tym tygodniu jeden z ostatnich samolotów transportowych An-140-100, produkowanych na licencji ukraińskiego koncernu lotniczego Antonow – informuje ministerstwo obrony Rosji.


An-140 powstał w oparciu o konstrukcje samolotów Antonow An-24. An-140 wykorzystywany jest zarówno do transportu VIP-ów, prowadzenia zadań patrolowych oraz jako samolot ewakuacji medycznej. Napęd An-140-100 stanowią 2 silniki turbośmigłowe, zasięg samolotu wynosi około 3 700 km, prędkość przelotowa 575 km/h, operować natomiast może na pułapie 7200 metrów. An-140-100 jest w stanie przetransportować do 52 wojskowych albo ładunek o wadze do 21.5 ton. Konstrukcja samolotu umożliwia stratowanie i lądowania z płaszczyzn nieutwardzonych oraz operowanie nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych.

Ministerstwo Obrony Rosji łącznie zamówiło 21 samolotów An-140-100, z czego już osiem zostało dostarczonych Siłom Zbrojnym FR.  Samoloty są produkowane przez rosyjskie przedsiębiorstwo przemysłu lotniczego Zakłady Lotnicze "Aviakor" na licencji Antonova. Z powodu złych sytuacji pomiędzy Kijowem i Moskwą, która wynika z aneksji Krymu przez Rosję oraz wspierania terrorystów na wschodniej Ukrainie przez Kreml rząd rosyjski zdecydował się, że to będzie jeden z ostatnich samolotów produkowanych na licencji ukraińskiej. Kolejnymi samolotami transportowymi zamawianymi przez ministerstwo obrony Rosji będą Iły-112 krajowej produkcji.