Zabiegają o nich najważniejsze teatry operowe na całym świecie – Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, La Scala w Mediolanie. Teraz mamy okazję poznać ich bliżej. Z pięcioma najwybitniejszymi polskimi solistami w książce „Wielkie role gwiazd opery” rozmawia Agnieszka Okońska. Premiera już dzisiaj, 6 października.

Mariusz Kwiecień
nazywany jest za granicą „polskim księciem”. Jako student marzył, żeby wystąpić choć raz w życiu na jednej z wielkich scen: Metropolitan Opera, La Scali lub Covent Garden. Zaśpiewał we wszystkich trzech. W La Scali i Covent Garden bywa dziś bardzo często, a z Metropolitan Opera w Nowym Jorku współpracuje już czternasty sezon.

Małgorzata Walewska w 1999 roku znalazła się na liście dziesięciu najsłynniejszych Polaków magazynu „The Times” jako „jedna z gwiazd, które oświetlają Polsce drogę w nowe tysiąclecie”. Występowała u boku Luciano Pavarottiego i Plácido Domingo. Biegle mówi w pięciu językach, śpiewa w dwunastu.

Ewa Podleś z zawodowego punktu widzenia osiągnęła już wszystko. Przez czołowych krytyków muzycznych – m.in. z „New York Timesa” i „Washington Post” – została uznana za najbardziej autentyczny głos kontraltowy całej generacji.

Światowa kariera Piotra Beczały rozpoczęła się w wyniku szczęśliwego zbiegu okoliczności w chwili, kiedy w 2006 roku na scenie Lincoln Center musiał zastąpić przeziębionego tenora. Po tym występie krytycy obwieścili pojawienie się nowej gwiazdy. Dziś jest jednym z najlepiej opłacanych polskich artystów za granicą.

Aleksandrę Kurzak krytycy na całym świecie porównują do Marii Callas. Jako pierwsza polska artystka podpisała prestiżowy kontrakt z legendarną wytwórnią fonograficzną Decca Classics, która wypuściła na rynek m.in. przeboje Louisa Armstronga czy Binga Crosby’ego.

Kwiecień, Walewska, Podleś, Beczała i Kurzak. To nazwiska pięciu najwybitniejszych polskich solistów operowych. Za ich karierą stoją lata pracy, tysiące godzin prób, setki odtworzeń tych samych ról i w końcu – uznanie widzów, krytyków i najważniejsze w branży nagrody wręczane za „rolę życia”. „Wielkie role gwiazd opery” mają za zadanie przybliżyć tajniki kunsztu i osobowości wybitnych polskich solistów. Sposób, w jaki artyści mówią o swoich kreacjach – o pracy nad nimi, związanych z nimi przemyśleniach i doświadczeniach – jest kluczem do ich osobowości artystycznej i, siłą rzeczy, czysto ludzkiej. To fascynująca lektura.

Agnieszka Okońska – dziennikarka, na co dzień pracuje w Londynie, gdzie publikuje teksty na temat teatru operowego.