Dzięki zawartym umowom na modernizację linii kolejowych pociągi z Warszawy do Lublin pojadą w półtorej godziny, a z Krakowa do Zakopanego krócej o ok.15 minut.

Umowy podpisane przez przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) i PKP PLK przewidują realizację dwóch projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł – napisało ministerstwo infrastruktury i budownictwa.

Inwestycje otrzymały wsparcie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wartość I etapu modernizacji linii kolejowej Warszawa Wschodnia–Dorohusk na odcniku Warszawa-Lublin wzniesie 4,26 mld zł, z czego dofinansowanie UE – 2,9 mld.

W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock-Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy, dzięki czemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 min.

Wartość budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wyniesie 348,2 mln zł, w tym dofinansowanie UE 187,8 mln zł. Budowana łącznica umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o ok. 15 min.