Już w niedzielę początek największego w Europie festiwalu skupionego wyłącznie na muzyce sakralnej. Jego szef, Przemysław Kapituła, od lat realizuje wizję, która ukazuje różnorodne podejście twórców do muzyki sakralnej w kontekście ekumenizmu.
Nic dziwnego, że Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie zaliczamy dziś do najpoważniejszych imprez tego typu na świecie. Powstał w 1991 r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Festiwal wypełnił lukę, która powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach. Wielki sukces artystyczny, a co równie ważne, wielki sukces frekwencyjny festiwalu spowodował, że pomyślana jednorazowo impreza przekształciła się w coroczny, o imponujących rozmiarach, międzynarodowy festiwal, który na trwałe wpisał się do kalendarza życia muzycznego Warszawy i Polski.
Odbywający się na przełomie maja i czerwca festiwal zyskał sobie miano jednego z najbardziej prestiżowych przedsięwzięć artystycznych w naszym kraju, które łączy bardzo wysoki poziom artystycznych prezentacji z wyjątkowo szerokim odbiorem społecznym (od 200 do 3000 słuchaczy na każdym koncercie).
Jak mówi szef imprezy, Przemysław Kapituła:
Podstawowym zadaniem Festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Stąd dotychczas w warszawskich świątyniach wykonywana była muzyka religijna w aspekcie historycznym i formalnym. Szczególnie ciekawie wypadała promocja muzyki polskiej w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej jak choćby cykl „Wszystkie utwory organowe Feliksa Nowowiejskiego”, renesans twórczości legendarnego organisty Katedry Warszawskiej - Mieczysława Surzyńskiego, popularyzacja polskich tabulatur organowych. Podczas festiwalu wykonywane były wielokrotnie kompozycje, które nie istnieją w świadomości polskich muzyków i działaczy muzycznych
– podsumowuje organizator, a na co dzień wirtuoz gry na organach.
Lista gwiazd i zespołów, które wystąpiły pod szyldem tego Festiwalu jest imponująca. Wystarczy wspomnieć o papieskim chórze Capella Sixtina, który z założenia nie opuszcza murów Watykanu, czy Wiener Sängerknaben, Mozart Knabenchor Wien, Gloger Festival Choir. Występowały też Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, orkiestra Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, Berlin Baroque i chór Monteverdi-Choir Berlin.
W trakcie dwudziestu trzech edycji festiwalu w koncertach wzięło udział kilka tysięcy wykonawców z całego niemal świata. Równie imponująca jest ponad stutysięczna rzesza słuchaczy, którzy uczestniczyli w koncertach oraz ilość kompozycji zaprezentowanych w warszawskich świątyniach. Tradycją jest, że podczas festiwalu odbywają się sesje muzykologiczne. Patronat nad Festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę - Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Jest jeszcze „coś”:
Myślę, że naszym znakiem rozpoznawczym jest fakt, że wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny
– mówi nie bez dumy Przemysław Kapituła.
A czego posłuchamy w tym roku?
Całość otworzy sam szef imprezy który wraz z orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie zagra – Koncert organowy g-moll op. 35, Improwizacje, op. 38,Capriccio op. 36, Fantazja op. 30 Mieczysława Skurzyńskiego. Na tym koncercie festiwalowy laur otrzyma ksiądz dr hab. Jacek Bramorski. Tego samego dnia w Bazylice św. Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3, o godz. 20 posłuchamy swingujących fraz w wykonaniu Karen Edwards ( USA) – śpiew, Eljazz Big Band pod dyrekcją Józefa Eliasza oraz Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod dyr. Benedykta Odyi a w programie słynny “Sacred Concert” Duke’a Ellingtona. Inną festiwalowa perełką festiwalu jest koncert który odbędzie się 4 czerwca (Kościół Ojców Paulinów, ul. Długa 3, godz. 19), wówczas zagra Paweł Gusnar (saksofon) a chór Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti poprowadzi Michał Sławecki. W programie Verbum Incarnatum.
Festiwal zamknie 5 czerwca (Kościół Św. Anny, ul. Krakowskie Przedmieście 68, godz. 17) Ensemble Girolamo Fantini z Włoch. Skład zespołu zdradza bardzo efektowny program w skład którego wchodzą sakralne fanfary. A zagrają Andrea Di Mario, Michele Petrignani, Domenico Agostini – wszyscy na trąbkach naturalnych, Michele Camilloni – kotły barokowe oraz Gabriele Catalucci – organy.
Wszelkie detale festiwalowe oraz pełen program na
stronie organizatorów.
(Plakat: kapitula.org)
Źródło: niezalezna.pl,Gazeta Polska Codziennie
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Piotr Iwicki (Polskie Radio)
Wczytuję ocenę...