​Nie będzie zmian w kodeksie wyborczym. PO-PSL odrzuciły projekt obywatelski

Olga Alehno

Szefowa działu „świat” w „Gazecie Polskiej Codziennie”. W tygodniku „Gazeta Polska” kieruje działem „Światowa prasa o Polsce”.

Kontakt z autorem

  

W środę Sejm głosami PO-PSL odrzucił w pierwszym czytaniu obywatelski projekt zmian w Kodeksie wyborczym. Projekt, pod którym podpisało się 130 tys. obywateli, przewidywał m.in. zniesienie głosowania korespondencyjnego, dopuszczenie rejestracji pracy komisji wyborczej, wprowadzenie transmisji z lokalów wyborczych, dopuszczenie do obsługi wyborów tylko systemów komputerowych, mających serwery na terenie Polski.

Projekt odrzucono w pierwszym czytaniu. Za jego odrzuceniem głosowało 233 posłów, 179 było przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu.

Projekt „Uczciwe wybory“ przygotowała Obywatelska Inicjatywa Ustawodawcza. Zawierał on część rozwiązań z projektu PiS odrzuconego przez Sejm w ubiegłym roku. W akcję włączyły się także kluby „Gazety Polskiej”. W preambule ustawy jej pomysłodawcy uzasadnili potrzeby zmian następująco: Bezprecedensowość wyborów samorządowych 2014 roku można sprowadzić do skandalu, który zszokował opinią publiczną. W XXI wieku, w dużym kraju położonym w środku Europy, z powodu awarii systemu informatycznego, przez prawie 2 tygodnie od dnia wyborów nie mogliśmy poznać oficjalnych wyników wyborów. Ogłoszone po tym czasie wyniki do sejmików wojewódzkich i rad powiatów ujawniły, że co piąty wyborca oddał głos nieważny, a w niektórych okręgach liczba głosów nieważnych sięgała 40 proc.”.

Projekt ustawy przewidywał m.in.:

Zniesienie głosowania korespondencyjnego. Wnioskodawcy uznali, że ono w istotny sposób zwiększa ryzyko nieprawidłowości.

Wprowadzenie karty do głosowania, która byłaby pojedynczą kartą zadrukowaną tylko po jednej stronie i opatrzoną pieczęcią obwodowej komisji wyborczej, a ponadto hologramem umieszczanym na karcie podczas wydawania jej wyborcy przez komisję. Również karta miałaby zawierać czytelną informację o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu.

Projekt przewidywał wprowadzenie rejestrowania pracy komisji za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk w dniu głosownia przed otwarciem i po zamknięciu lokalu wyborczego.

Projekt wprowadzał instytucję transmisji z lokalu wyborczego w dniu wyborów

Przewidywał wprowadzenie przejrzystych urn i kopert, mających na celu zapewnienie tajności głosowania.

Wprowadzał zmiany w skład Państwowej Komisji Wyborczej (PKW), członkami której mieliby być sędziowie (po jednym) – zgłaszani przez Prezesów Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Uzupełniać jej skład miałyby osoby rekomendowane przez kluby poselskie. Członkowie Państwowej Komisji Wyborczej nie mogliby należeć do partii politycznych. Ponadto musieliby posiadać uprawnienia sędziowskie.

W projekcie wnioskodawcy proponowali, aby urządzenia techniczne i oprogramowanie służące elektronicznej obsłudze czynności związanych m.in. z ustalaniem wyników głosowania, wyników wyborów, sporządzania i przekazywania danych z protokołów były usytuowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i były w wyłącznej dyspozycji Państwowej Komisji Wyborczej oraz Krajowego Biura Wyborczego.
Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Zakończyły się obchody XXII Dnia Judaizmu

/ archidiecezja.lodz.pl

  

Wieczorne nabożeństwo Słowa Bożego prowadzone przez metropolitę łódzkiego abp. Grzegorza Rysia i rabina Dawida Szychowskiego zakończyło w Łodzi ogólnopolskie obchody XXII Dnia Judaizmu.

Nabożeństwo Słowa Bożego z udziałem społeczności katolickiej – w tym przedstawicieli kościołów protestanckich – oraz żydowskiej, prowadzone przez abp Grzegorza Rysia i rabina Łodzi Dawida Szychowskiego było głównym i ostatnim wydarzeniem całodniowych obchodów XXII Dnia Judaizmu. Wzięli w nich udział m.in. przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem Komisji Episkopatu Polski biskup Rafał Markowski, naczelny rabin Polski Michael Schudrich, a także władze lokalne i wojewódzkie.

Uroczystość odbyła się w namiocie ustawionym na Starym Rynku w pobliżu miejsca, gdzie przed wojną znajdowała się największa w ówczesnej Łodzi synagoga Alte Szil. Historię świątyni, która – podobnie jak inne synagogi łódzkie – została doszczętnie spalona przez Niemców w 1939 r. – przedstawiła dyr. Centrum Dialogu im. Marka Edelmana Joanna Podolska.

Modlitwy o "miłość, jedność i pokój" odmówili wspólnie ks. Bp. Markowski i rabin Schudrich. Podczas Liturgii Słowa odczytano fragmenty z księgi Ozeasza, ze zdaniem, które było mottem tegorocznych obchodów "Bogiem jestem nie człowiekiem i nie przychodzę, żeby zatracać". Swoje interpretacje tekstu – zgodne z wyznawaną religią - przedstawili abp. Ryś i rabin Szychowski. Łódzki rabin podjął się także pewnego – jak sam zaznaczył - "eksperymentu", czyli próby odczytania znaczenia fragmentu Ewangelii według św Jana.

Uczestnicy uroczystości wspólnie odśpiewali po hebrajsku jedną z najważniejszych w judaizmie modlitw – Szema Israel (pol. "Słuchaj Izraelu, Wiekuisty jest naszym Bogiem").

Zarówno tradycja żydowska, jak i chrześcijańska jest do tego tekstu przywiązana i dla nas jest to tekst najważniejszy – Jezus mówi, że to pierwsze przykazanie. Wiele razy w życiu śpiewałem Szema, ale jednego nie zapomnę – podczas oratorium wystawianego przy bramie do obozu Auschwitz-Birkenau. Wtedy "Szema" śpiewaliśmy razem ze 150 biskupami z Europy i 100 rabinami z całego świata. Tego się nie zapomina, jak śpiewaliśmy, razem - chrześcijanie i żydzi - w poczuciu odpowiedzialności za lud Boga i do tego w takim miejscu

– podkreślił abp. Ryś.

Obchody XXII Dnia Judaizmu rozpoczęły się rano wspólną modlitwą na Cmentarzu Żydowskim w Łodzi - to największa nekropolia tego wyznania w Europie Środkowo-Wschodniej, miejsce spoczynku m.in. ofiar Litzmannstadt Getto. Potem odbyło się sympozjum w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. W panelu poświęconym Biblii, o tym, czym dla Żydów jest Tora i w jaki sposób ją odczytują mówił prof. Paweł Śpiewak, natomiast ks. dr Arnold Zawadzki wykazał, że żydowska lektura Biblii jest potrzebna także chrześcijanom. Drugi panel - poświęcony relacjom chrześcijańsko-żydowskim – poprowadziła dyr. Centrum Dialogu Joanna Podolska.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce ustanowiła w 1997 r. Konferencja Episkopatu Polski. Jest obchodzony w przeddzień rozpoczęcia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan - 17 stycznia. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Jak zapowiedział ks. bp. Markowski, przyszłoroczne obchody odbędą się w Gnieźnie.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl