Z najnowszych danych wynika, że dzienniki odnotowały spore spadki wpływów z reklam. Pomimo kiepskiej sytuacji na rynku, na czele stawki pozostaje „Gazeta Wyborcza”, która pod względem przychodów deklasuje konkurencję. Niezwykle aktualne pozostają więc wyliczenia zespołu parlamentarnego ds. obrony wolności słowa, z których wynika, że w latach 2008-2012 ponad połowę "rządowych" środków przeznaczonych na reklamę w ogólnopolskich dziennikach otrzymała właśnie „Gazeta Wyborcza”.  I sytuacja nie zmieniła się.

Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że zbiorcze cennikowe przychody reklamowe (bez rabatów i autopromocji) dzienników w sierpniu br. wyniosły 107,04 mln zł, o 14,12 mln zł mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 11,6 proc. W I półroczu br. cennikowe wpływy reklamowe gazet codziennych zmalały o 6,3 proc. Tymczasem z szacunków Starlinka wynika, że rzeczywiste przychody zmalały o 20,6 proc. ZenithOptimedia Group prognozuje natomiast, że w całym bieżącym roku zmniejszą się one o 16,1 proc.

Niezależnie od trudnej sytuacji na rynku, na brak reklamodawców nie narzeka „Gazeta Wyborcza”, która odnotowała co prawda spadek przychodu o 3,53 mln zł (10,8 proc,), jednak zainkasowała wpływy rzędu 29,1 mln zł. Co w połączeniu z rosnącymi o 23,1 proc. wpływami w wydawanym przez „Agorę” bezpłatnym dzienniku „Metro” (ponad 7 ,1 mln zł w sierpniu) daje sumę dwa razy większą niż zarobił drugi w rankingu dziennik „Polska” wydawany przez „Polskapresse”, który zainkasował niewiele ponad 17 mln zł za reklamy.


(screen wirtualnemedia.pl)

Poważne spadki wpływów z reklam dotknęły większość tytułów, poza „Super Expressem” (25 proc. wzrostu), wspomnianym „Metrem” (23,1 proc. wzrostu) oraz „Przeglądem Sportowym” (35,5 proc. wzrostu).

W kontekście analizy wpływów z reklam warto przypomnieć ustalenia zespołu parlamentarnego ds. Obrony wolności słowa. Z jego raportu wynika, że w latach 2008-2012 rząd Donalda Tuska wydał niemal 125 milionów złotych na reklamy i ogłoszenia. Ponad połowę środków przeznaczonych na reklamę w ogólnopolskich dziennikach otrzymała... „Gazeta Wyborcza”.  Wydawany przez „Agorę” dziennik dostał aż 51,6 proc. z puli pieniędzy.

Warto więc ponownie zwrócić uwagę na ilość reklam spółek Skarbu Państwa ukazujących się na łamach „Gazety Wyborczej” i „Metra”.