Ostatni wyczyn ministra Nowaka. Usychające miliony wzdłuż autostrad

Jacek Liziniewicz

Dziennikarz „Gazety Polskiej” oraz „Gazety Polskiej Codziennie”. W \"GP\" kieruje działem dotyczącym tematyki środowiska.

Kontakt z autorem

  

Wzdłuż polskich autostrad więdną drzewa sadzone kosztem dziesiątków milionów złotych. Jak wskazują fachowcy, spowodowane jest to tym, że sadzi się zbyt duże drzewka. Tylko na 30-kilometrowym odcinku autostrady A1 Kowal–węzeł Sójki na zieleń i drzewa, które uschły, wydano kilkanaście milionów złotych.

Na tym prestiżowym odcinku autostrady A1 uschły setki posadzonych w ubiegłym roku brzóz. Drzewa wysokie na 2 m zostały zmarnowane praktycznie co do sztuki. Według tłumaczeń przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawinił wykonawca, który nie podlewał zasadzonych brzózek. Tymczasem zdaniem fachowców przyczyna może być zupełnie inna. – Powiedzenie leśników mówi, że starych drzew się nie przesadza. Oczywiście przy obecnej technice jest to możliwe, ale wtedy znacznie rosną koszty sadzenia drzew i ryzyko, że takie rośliny się nie przyjmą – mówi „Codziennej” dr inż. Włodzimierz Buraczyk z Katedry Hodowli Lasu Wydziału Leśnictwa Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

– Gdyby zasadzono małe jednoroczne brzozy, jest duże prawdopodobieństwo, że w dwa lata przyjęłyby się i urosły. Zapewne jednak projektantowi zależało na natychmiastowym efekcie wizualnym – mówi nam dr inż. Buraczyk, który nazwał „naiwnym” tłumaczenie GDDKiA, że drzewa uschły, bo nie były podlewane. – Przyczyn może być wiele, ale przeważnie w takich wypadkach winne jest złe przygotowanie korzeni drzewa do przesadzania – ocenia specjalista.

Jak poinformował nas Łukasz Jóźwiak, kierownik Wydziału Informacji i Promocji GDDKiA, tylko na odcinku Kowal–węzeł Sójki wydano na zieleń kilkanaście milionów złotych.
Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: Gazeta Polska Codziennie


Wczytuję komentarze...

Prezydent Przemyśla o "Via Carpatia". "To projekt nie tylko na miarę Polski, ale na miarę Europy"

/ By Julienre - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63675252

Lidia Lemaniak

Dziennikarka portalu Niezalezna.pl

Kontakt z autorem

  

- Jeżeli można mówić o sukcesie po 22 konferencjach ("Europa Karpat") to za coś namacalnego możemy uznać "Via Carpatia". To projekt nie tylko na miarę Polski, ale na miarę Europy. To jest jakiś przełom - połączenie nas z Węgrami, Słowacją, Rumunią, Chorwacją jest kluczowe z punktu widzenia tych państw - ocenił prezydent Przemyśla Wojciech Bakun.

W Krasiczynie koło Przemyśla (woj. podkarpackie) oficjalnie otwarto 22. edycję konferencji "Europa Karpat". W spotkaniu biorą udział przedstawiciele parlamentów, administracji rządowej oraz samorządowej, naukowcy, eksperci i analitycy z państw Grupy Wyszehradzkiej (Polski, Czech, Słowacji i Węgier), Rumunii oraz Ukrainy. [polecam:https://niezalezna.pl/259184-europa-karpat-oficjalnie-otwarta]

W rozmowie z Niezalezna.pl prezydent Przemyśla Wojciech Bakun podkreślił, że "Przemyśl jako miasto już od dawna współpracuje z miastami regionu - mamy miasta partnerskie zarówno po stronie ukraińskiej, jak i słowackiej i węgierskiej, nawet z racji historycznych bardzo ściśle współpracujemy z Węgrami".

 "Via Carpatia" jest nie tylko bolączką Przemyśla, ale i całego Podkarpacia, czyli połączenie nas na ścianie wschodniej, na trasie północ-południe, ale i połączenie nas z państwami na południe od Polski. To dla nas bardzo wartościowe zarówno pod kątem turystycznym, jak i gospodarczym, a także połączenie kolejowe, o co Przemyśl stara się od dłuższego czasu, czyli połączenie kolejowe zarówno z Bieszczadami, jak i ze Słowacją i Węgrami, którego w Polsce teraz nie ma, a mogłoby wychodzić z Przemyśla

- dodał.

Prezydent Przemyśla wskazał, że "konferencja ta wpisała się w tradycję i historię, ale szczerze mówiąc trochę za mało widzi wymiernych efektów tych konferencji".

Jeżeli można mówić o sukcesie po 22 konferencjach to za coś namacalnego możemy uznać "Via Carpatia". To projekt nie tylko na miarę Polski, ale na miarę Europy. To jest jakiś przełom - połączenie nas z Węgrami, Słowacją, Rumunią, Chorwacją jest kluczowe z punktu widzenia tych państw

- ocenił.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl