Suplementacja witaminą D – jak ją prawidłowo przyjmować?

Aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo, potrzebuje wielu witamin i minerałów. Szczególnie ważna dla naszego zdrowia jest witamina D3. Nazywana także witaminą słońca, ponieważ produkowana jest z cholesterolu, gdy nasze ciało zostaje wystawione na promienie słoneczne. Jednak często w naszym społeczeństwie występują jej niedobory. Ale na szczęście można też kupić żywność czy suplementy diety z wysoką jej zawartością. Sprawdź, jakie są normy spożycia witaminy D.

zdjęcie ilustracyjne / pexels.com/@Miguel Á. Padriñán

Właściwości witaminy D3

Witamina D odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Wpływa ona na wiele układów wewnątrz organizmu, dlatego należy dbać o jej prawidłowe stężenie każdego dnia. Odpowiada ona między innymi za:

  • zwiększanie poziomu wapnia i fosforu we krwi,
  • wzmacnianie kości,
  • zdrowie zębów,
  • zapobieganie rozwojowi cukrzycy,
  • prawidłową budowę skóry,
  • wspieranie układu sercowo-naczyniowego,
  • wspieranie układu nerwowego,
  • funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • stabilizację ciśnienia krwi,
  • zapobieganie chorobie Alzheimera.

Niedobór witaminy D3

Ze względu na duża rolę w funkcjonowaniu całego organizmu niedobór witaminy D prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Do poważnych skutków niedoboru witaminy D3  należy:

  • krzywica u niemowląt i małych dzieci,
  • zwolnienie perystaltyki jelit,
  • osteoporoza,
  • osłabienie funkcjonowania układu nerwowego,
  • deformacja szkieletu spowodowana rozmiękczeniem kośćca (osteomalacja),
  • osłabienie układu mięśniowego,
  • osłabienie układu nerwowego,
  • zwiększenie ryzyka rozwoju chorób autoimmunologicznych,
  • w skrajnych przypadkach – tężyczka.

Witamina D norma

W Polsce optymalnym stężeniem witaminy D jest > 30 do 50 ng /ml 25(OH)D.

Jeżeli dany pacjent ma oznaczone stężenie witaminy D, dawkowanie ustala się na podstawie wyniku. 

Niedobór określa się od > 10 do 20 ng/ml.

Poniżej 10 ng/ml oznacza ciężki niedobór.

Dawkowanie witaminy D 

Codzienna dawka witaminy D powinna być oszacowana przez lekarza z uwzględnieniem:
wieku,

  • masy ciała,
  • pory roku,
  • indywidualnej ekspozycji na słońce,
  • chorób towarzyszących,
  • nawyków żywieniowych i stylu życia. 

Za bezpieczną dawką witaminy D jest maksymalnie 2000 IU (50 µg)/dobę.

  • od września do kwietnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę);
  • od maja do sierpnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę) - tylko wtedy, gdy nie można zagwarantować odpowiedniej syntezy skórnej witaminy D.

Witamina D3 - badanie krwi

Przed zastosowaniem wskazane jest jednak wykonanie badania 25-(OH)D we krwi oraz konsultacja wyniku badania z lekarzem lub farmaceutą. Stężenie witaminy D3 w surowicy oznacza się laboratoryjnie. Wskaźnikiem jest wartość stężenia 25-hydroksywitaminy D, czyli kalcydiolu w surowicy krwi. Za badanie stężenia witaminy D3 należy zapłacić ok. 60 złotych.

Suplementacja witaminy D

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów zawierających witaminę D – na co zwrócić uwagę podczas suplementacji?

Preferuj witaminę D sprzedawaną jako lek.

Warto zwrócić uwagę, czy dany preparat to suplement diety czy lek. Produkcja leków jest wciąż lepiej regulowana i możemy mieć pewność, że jeśli kupimy taki produkt, to będzie on zawierał wyłącznie te substancje, które są wymienione w składzie i w ilości takiej, jaka jest gwarantowana przez producenta. 

Wybieraj preparaty zawierające tylko witaminę D.

Obecnie nie ma rekomendacji, by suplementować witaminę D z wapniem czy witaminą K2. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy z powodu innych wskazań lekarz zaleci preparat wielowitaminowy lub inny wieloskładnikowy.

Przyjmując witaminę D postępuj zgodnie z instrukcją producenta.

Witaminy D nie powinno się przyjmować w trakcie posiłku zawierającego sporo błonnika, czy też łączyć z niektórymi lekami. W przypadku stosowania leków w związku z współistniejącymi chorobami przewlekłymi warto skonsultować się z lekarzem.

Kalcyfediol czy cholekalcyferol – którą formę witaminy D wybrać?

Kalcyfediol jest stosowany w ściśle określonych przypadkach, np. przewlekłych chorobach wątroby czy osób, które są długookresowo leczono glikokortykosterydami lub lekami przeciwpadaczkowymi. Kalcyfediol stosuje się również w leczeniu niedoborów witaminy D, czyli przy stężeniu 25(OH)D poniżej 20 ng/ml. Jest dostępny tylko na receptę. W profilaktycznej suplementacji zaleca się przyjmowanie cholekalcyferolu.

Witamina D - źródła pokarmowe

Skąd w organizmie bierze się witamina D3? Niedobory witaminy D3 można regulować poprzez zastosowanie odpowiedniej diety. Warto jednak pamiętać, że dieta może pokryć maksymalnie 20 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę D3. 

Największe zasoby witaminy D3 znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza tłustych rybach morskich, rybnych olejach, jajach, wątróbce czy w mięsie czerwonym i drobiowym. Należy przypomnieć, że witamina D3 jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego dieta powinna zawierać odpowiednią ilość tłuszczu w przyjmowanych pokarmach. 

Najbogatsze źródła witaminy D3 to:

  • węgorz świeży - 1200 IU/100 g;
  • śledź w oleju - 808 IU/100 g;
  • łosoś pieczony - 540 IU/100 g;
  • śledź marynowany - 480 IU/100 g;
  • sardynki - 200 IU/100 g;
  • grzyby shitake - 100 IU/100 g;
  • żółtko jaj - 54 IU/100 g;
  • dorsz świeży - 40 IU/100 g;
  • ser żółty - 7,6-28 IU/100 g;
  • mleko krowie - 0,4-1,2 IU/100 g.

 



Źródło: medonet.pl, niezalezna.pl

 

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo